06 november 2019
Druk met ontspannen

Druk met ontspannen

Het lijkt wel of we steeds drukker worden met ontspannen. Mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen doen, wandelen, tijd voor jezelf inplannen, sporten, naar de sauna gaan, gezond eten, een weekendje weg of naar een stilteretraite gaan. En eerlijk is eerlijk, ik doe het ook. Maar is dat echt de sleutel naar geluk, rust of ontspanning?

 

En waarom zijn we daar tegenwoordig zo druk mee bezig? Wat is onze motivator? Zijn we bang om ons gestresst te voelen of bijvoorbeeld een burnout te krijgen? Gaan we gewoon mee met de mode? Of geven we het uit liefde aan onszelf omdat we het waard zijn? Het kan de moeite waard zijn dit eens onder de loep te nemen.

 

Liefde of angst

Volgens mij is het belangrijk om je doel niet voorbij te schieten, door het gevoel te hebben dat je dit allemaal móét doen om ontspannen te worden of te blijven. Dan krijg je er namelijk toch weer stress van. Zo werkt het ook als je van een bepaald gevoel afwilt. Het is dan volgens jou niet goed zoals het is. Je zit in de weerstand in plaats van de acceptatie.

 

Anita Moorjani beschrijft heel mooi in haar boek “Wat als dit de hemel is?”, hoe dit bij haar ging. Ze leefde ook zo gezond mogelijk en deed van alles om tussendoor goed te ontspannen, en zich goed te voelen. Dacht ze. Ze kreeg echter een zeer ernstige vorm van kanker en overleed daar aan. Dacht iedereen. Totdat ze toch onverwacht weer wakker werd. 

 

Ze leerde in haar bijna-doodervaring dat wát ze deed op zich prima was. Alleen de motivatie erachter, en de onderliggende emoties, waren funest. Ze deed alles namelijk omdat ze dacht dat het nodig was, uit angst om zich niet goed te voelen, er niet goed uit te zien, afgewezen te worden, of ziek te worden. De motivator was dus angst, niet liefde.

 

Doe je al die gezonde dingen uit liefde voor jezelf, omdat je het jezelf gunt, dan is het een heel ander verhaal. En als je het niet uit angst doet, is er waarschijnlijk meer vertrouwen in jezelf. Vertrouwen dat er niks ergs gebeurt als je je oefeningen een keer overslaat, als je een keer laat naar bed gaat of ongezond eet.

 

Ik betrap mezelf er wel op dat ik stress kan krijgen als ik voor m’n gevoel te lang geen yoga- of ademhalingsoefeningen heb gedaan, of een paar dagen niet heb gemediteerd. Gelukkig lukt het me steeds beter om milder te zijn naar mezelf, zodat ik meer in m’n vertrouwen kan blijven. Ook heb ik inmiddels beter contact met m’n ademhaling en lichaam waardoor ik weer kan ontspannen.



Weggestopte emoties

Als het zo is dat je dit soort dingen doet om je goed te voelen, dan kun je eens proberen erachter te komen of je iets aan het vermijden bent. Wil je bijvoorbeeld negatieve of moeilijke, pijnlijke emoties vermijden? Wil je ze “loslaten” of “erboven staan”? 

 

Tijn Touber noemt dat “spirituele arrogantie”. Hij is het veel tegengekomen op zijn reizen naar boeddhistische landen: leraren die zeggen dat je boven je emoties uit moet stijgen. Hij kan beamen dat het een mooie techniek is om je goed te voelen, maar dat daarmee oude pijn of trauma’s niet verwerkt worden. Er kan zomaar weer iets gebeuren waardoor het weer getriggerd wordt. Het bekende verhaal van de oude opslag in het onderbewuste, wat blijft zitten zolang je het niet bij de wortels aanpakt.

 

Het paradoxale aan het wegstoppen van emoties is, dat het je juist meer ellende oplevert. Je kunt de emoties proberen te vermijden door bijvoorbeeld hard te gaan werken, bezig te zijn met je mobiel en social media, verslavende of verdovende middelen te gebruiken, veel te sporten, meer met anderen bezig te zijn dan met jezelf, etcetera. Zelfs koffie drinken of het eten van chocola en suikers, kunnen een vermijdende, verzachtende of troostende functie hebben. 

 

Weggestopte emoties geven spanningen in je lichaam. Wat veel mensen willen is ontspannen, of minder spanningen voelen. De truc is dat je leert hoe je juist je emoties toe kunt laten. Zodra je dit kunt en vaker doet, zul je minder spanning ervaren. Hoe meer jij je emoties toelaat, hoe meer ze jou los zullen laten.

 

Dit moet je wel durven. Je moet je stevig genoeg voelen om de emoties te laten komen. Als het nog niet veilig genoeg voelt voor jou kun je ervoor kiezen eerst meer te werken aan het contact met jezelf, je eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfbeeld. Als je wel met je emoties aan de slag wilt, maar dit nog niet alleen durft aan te gaan, kun je ervoor kiezen het samen met een coach of therapeut te doen.

Een methode die ik zelf veel toepas is EFT, wat staat voor Emotional Freedom Techniques. Je kunt er hier meer over lezen. Wil je leren hoe je dit zelf toe kunt passen? Kom dan langs voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek.

Vraag een gratis intakegesprek aan

Alles durven voelen geeft rust en vrijheid

Tijn Touber vertelde in een stilteretraite die ik volgde, :), dat een burnout niet hoeft te komen van teveel werkdruk of andere stress van buitenaf. Het kan zeker ook komen van het niet om kunnen gaan met emoties, waardoor je ze mogelijk wegdrukt, wat dan weer interne spanningen oplevert. Als je hier maar lang genoeg mee doorgaat, gaat het vanzelf mis.

 

Uit eigen ervaring weet ik dat hooggevoeligheid ook een rol kan spelen bij de hoeveelheid stress die je ervaart. Maar ook hiervoor geldt, dat hoe meer je jezelf liefdevol accepteert, hoe minder spanning je voelt, of hoe sneller het zakt. Je kunt leren met je hooggevoeligheid om te gaan. Als je wilt kan ik je daarbij begeleiden.

Je uiterlijk kan ook een rol spelen. Wil je bijvoorbeeld slank blijven door te sporten en gezond te eten? Of wil je meedoen met de mode? Yoga en mindfulness zijn in. Wil je erbij horen? Ook dit kan stress opleveren, maar zodra je durft te erkennen dat dit bij jou speelt, kun je erachter komen wat de onderliggende motivator is. Zit er een angst onder, zoals angst voor afwijzing? Ga daar dan mee aan de slag.

 

Dit lijkt misschien moeilijk of veel, maar meestal valt het wel mee. We zijn vaak veel meer tijd kwijt, vaak jaren, om gevoelens te vermijden dan om ze echt te ervaren. Het is zelfs aangetoond dat op het moment dat je een emotie op een veilige manier toelaat, je het maar 90 seconden op z’n heftigst voelt. Daarna zakt het al.

 

Wat het toelaten van je emoties je oplevert is innerlijke rust en vrijheid. Rust omdat je spanningsniveau daalt. In tranen bijvoorbeeld, komen bepaalde hormonale stoffen vrij die ervoor zorgen dat de hoeveelheid adrenaline in je lichaam daalt. En vrijheid ontstaat omdat je er meer op gaat vertrouwen dat je het wel aankan om emoties te voelen. Je hoeft er niet meer bang voor te zijn. Dat geeft een vrij gevoel.


Emoties, gedachten en lichaam

In dit proces zul je merken dat er meer ruimte vrijkomt voor positieve emoties. Ook ervaar je steeds meer dat emoties komen en gaan. Je bent ze niet, je hebt ze. Je kunt leren er op een positieve manier gebruik van te maken, door ze te leren zien als een soort kompas, want ze geven je aan of je op de goede weg zit of niet. 

Er wordt gezegd dat je 99% van wat je vandaag denkt, gister ook al dacht. Ik weet niet hoe hard dat percentage te bewijzen is, maar het is in ieder geval hoog. Daar kun je wel uit concluderen dat het belangrijk is je hiervan bewust te zijn, zodat je ervoor kunt kiezen niet altijd naar ze te luisteren. Daarbij kan het helpend zijn jezelf positieve gedachten aan te wennen, of in ieder geval mildere gedachten dan die je had. Als je bijvoorbeeld vaak denkt "ik doe het nooit goed", zou je dat kunnen vervangen door "ik doe wat ik kan".

Je lichaam is je gevoelsdrager: dankzij je lichaam ben je in staat emoties te beleven en andere gevoelservaringen te hebben. Je lichaam is buitengewoon intelligent en heeft een zelfhelend vermogen. Het kan signalen afgeven over je gezondheid, je stresslevel, je grenzen, en noem maar op. Ook je lichaam is niet je volledige identiteit maar wel een belangrijke afspiegeling van hoe het met je gaat en hoe het contact met je Zelf is.

Hoe meer je loskomt van de volledige identificatie met je lichaam, emoties en gedachten, en hoe meer je kunt zien hoe ze jou kunnen dienen, hoe makkelijker je bij de volgende stap komt.

Voelen met je hart

De meeste mensen identificeren zich meer met hun hoofd dan met iets anders. Uit onderzoek blijkt echter dat er veel meer signalen van je hart naar je hoofd gaan dan andersom. Het hart weet vaak al eerder wat er gaat gebeuren dan je hoofd. Het hart is dus meer wetend dan je mind.

 

Ook is het hart in staat om lijden om te zetten in liefde. Via je hart kun je mensen vergeven, evenals jezelf. Je kunt jezelf bevrijden van schuldgevoelens en oordelen en je kunt er liefde en dankbaarheid voelen. In je hart zetelt het gevoel van heelheid, geluk, vrede en verbondenheid.

Middels verschillende oefeningen kun je leren meer contact te maken met je hart. Hoe vaker je dat doet, hoe meer je het je eigen kunt maken. Het zal dan steeds meer vanzelf gaan en bij je gaan horen. Zou je dit graag willen maar weet je niet hoe? Neem dan gerust contact met mij op.


 

Jezus wordt vaak afgebeeld met een groot, stralend hart. Hij kon verder kijken dan de fysieke vorm van de mens. Hij zag dat ieder mens in werkelijkheid een hoger wezen is, een energetisch wezen, bestaand uit liefdesenergie. Hij wist dat de gedachten en daden van de mens slechts onderdeel zijn van de aardse vorm en van het ego. Daarom kon hij ook mensen vergeven, omdat hij zag wie ze in werkelijkheid zijn. Zijn verbinding met de essentie en heelheid van de ander activeerde diens heling.

Hiermee was Jezus zijn tijd ver vooruit, want wat hij wist wordt nu op grote schaal onderzocht in de kwantumfysica. Inmiddels is bewezen dat we tot in het kleinste deeltje puur trilling zijn. We kunnen onze trillingsfrequentie op allerlei manieren verhogen en verlagen, wat direct invloed heeft op hoe we ons voelen. 

 

Als je leert met je hart te voelen, kom je steeds dichter bij het gevoel van geluk, liefde en vertrouwen. En hoe meer je deze gevoelens ervaart, hoe rustiger en meer ontspannen je van binnen wordt. Alle activiteiten zoals meditatie en yoga kunnen je helpen dichter bij je geluk te komen. Ze kunnen voorwaardenscheppend werken om te kunnen ontspannen en met je hart te leren voelen. Maar ze zijn dus niet heilig. Het geluk, de liefde, het vertrouwen en de rust zitten in jezelf, niet in de activiteit.

Zoals Tijn Touber zo mooi zei aan het eind van de stilteretraite: "Alles is er al, alles is te vinden in jezelf, je hoeft niet nog een boek te lezen, je bent al verlicht. Je hoeft het je alleen maar te herinneren. En om het je te kunnen herinneren, moet je stil worden."

Herken je jezelf ergens in en zou je graag begeleiding willen? Kijk eens op www.dathebiknoualtijd.nl of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek.



Vraag een gratis intakegesprek aan




Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief