Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

21 april 2020
Hooggevoeligheid en darmklachten

Hooggevoeligheid en darmklachten

Hersen-darm-as

Door de veranderingen in mijn werksituatie, naar aanleiding van de Corona-maatregelen, had ik ineens vaker last van darmklachten. Dat is op zich niet nieuw voor mij, of onbekend, maar ik had er tot nu toe nog niet zoveel aandacht aan besteed. Op internet kwam ik tegen dat 80% van de mensen met een prikkelbare darm, hooggevoelig zouden zijn. Dat is op z’n minst opvallend.

 

Ook komen maagklachten, rommelende darmen, obstipatie of diarree veel voor bij mensen die hooggevoelig zijn. Een HSP (Hoog Sensitief Persoon) is gevoeliger voor prikkels van buitenaf, maar ook voor stress. Die prikkels kunnen bestaan uit geluiden, licht, bewegingen, veranderingen, maar ook effecten van je voeding. Stress kan ontstaan door emoties of gedachtes, tijdsdruk, moeilijke omstandigheden, een negatieve sfeer, ruzie, prestatiedruk, angst, enzovoort.



Er bestaat een hersen-darm-as, wat duidt op communicatie tussen de darmen en het brein. Het autonome zenuwstelsel verbindt de hersenen met het eigen zenuwstelsel van de darmen. De buik wordt ook wel ons tweede brein genoemd. Het bevat minstens evenveel zenuwcellen als ons hoofdbrein.

 

Serotonine

Serotonine lijkt een sleutelrol te spelen, wat zich voor 90% in ons maagdarmkanaal bevindt en verder vooral in de hersenen. Serotonine is een hormoon en neurotransmitter, die betrokken is bij het doorsturen van boodschappen van de hersenen naar de darmen. Als je psychisch stress ervaart, of somber bent, daalt het serotonine-gehalte in je lichaam. Serotonine helpt bij het filteren van prikkels, dus als er minder serotonine is, kan het centrale zenuwstelsel de prikkels minder goed filteren. 

 

Bijkomend nadeel van een laag serotonine-gehalte is dat je meer onrust ervaart, waardoor je weer meer stress kunt krijgen. Daarnaast is bekend dat mensen die onzeker zijn, vaak een laag serotonine-gehalte hebben. Ze zijn op zoek naar bevestiging en het gevoel dat ze belangrijk zijn of erbij horen. Door een gevoel van positieve waardering en acceptatie kan het serotonine-gehalte weer op een normaal niveau komen. Het gevoel er niet bij te horen, en de onzekerheid die dat met zich meebrengt, komt veel voor bij hooggevoelige mensen.

 

Van serotonine is bekend dat het een positief effect heeft op zowel de zenuwcellen in de darmen als de zenuwcellen in de hersenen. Een verhoging van het serotonine-gehalte zorgt voor een betere stemming en voor een remming van de prikkelgeleiding in de darmen. Serotonine wordt aangemaakt door gevoelens van geluk, waardering, blijdschap, trots en ontspanning. Goede hulpmiddelen hierbij zijn meditatie, sporten of bewegen, positieve affirmaties en Emotional Freedom Techniques (EFT). 

 

Darmbacteriën

Ook naar de darmbacteriën wordt veel onderzoek gedaan, aangezien probiotische darmbacteriën bijdragen aan de activiteit van proteaseremmers, die de darm beschermen tegen stoffen die vrijkomen bij stress. Een goede conditie van de darmen lijkt dus belangrijk bij het kunnen handelen van stress.

 

Daarbij kun je denken aan gezonde voeding. Vooral eiwitrijk voedsel wordt geadviseerd, kikkererwten, banaan, bruine rijst, zonnebloempitten, langzame koolhydraten, omega 3, voedsel met vitamine B3, B6 en magnesium, meer water drinken en minder alcohol. Zo zullen er vast nog meer voedseladviezen zijn. En natuurlijk alles wat jou helpt te ontspannen. Hoe minder stress, hoe beter!

 

Zou je ergens graag begeleiding bij willen? Kijk eens op www.dathebiknoualtijd.nl of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek. Ook online begeleiding is mogelijk via Skype of Facetime.


Vraag een gratis intakegesprek aan





Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief