09 juli 2019
Hooggevoeligheid en de angst om te voelen

Hooggevoeligheid en de angst om te voelen

‘Ik denk niet dat ik hooggevoelig ben want ik zit vooral veel in mijn hoofd.’ Dat hoor ik regelmatig van mensen die bij me komen. Ik begrijp dat heel goed want ik heb het zelf ook vaak gedacht. Ik weet nu dat het wel degelijk allebei kan, zowel in je hoofd zitten als hooggevoelig zijn.

 

Hooggevoeligheid

Als je hooggevoelig bent, of hoogsensitief, dat is hetzelfde, ben je in wezen heel gevoelig op allerlei gebieden. Dat kan zintuiglijke gevoeligheid zijn, zoals voor geluiden, licht, materialen, aanraking, geuren, smaken of voeding, maar ook voor sferen, energieën, emoties van anderen, intenties, uitspraken, gezichtsuitdrukkingen, dubbele boodschappen, autoriteit, macht, ongelijkwaardigheid, onrecht of leed van mens, dier, plant of planeet.

 

Omdat een HSP (Hoog Sensitief Persoon) hetgeen hij of zij meemaakt op een diep niveau verwerkt, en daar ook tijd voor nodig heeft, kan het heel goed zo zijn dat hij of zij overvoerd wordt in onze huidige drukke, snelle, verwachtings- en stressvolle maatschappij. Er is simpelweg te weinig tijd om alles te doorvoelen en te verwerken. 

 

Tel daar nog eens het hoge streefniveau, het perfectionisme en de neiging om voor anderen te zorgen, of zich aan te passen aan anderen, bij op en voilà, daar heb je de perfecte aanleiding om in je hoofd te gaan zitten. Bij veel hooggevoelige mensen is het gewoon een overlevingsmechanisme, een coping.


In je hoofd zitten is veiliger

Wat mensen mij vaak vertellen is dat ze zich als kind al anders hebben gevoeld dan andere kinderen. En dat ook ouders daar vaak geen begrip voor hadden, of geen tijd, of gewoon niet wisten hoe ze ermee om moesten gaan. Het kind vond niet altijd aansluiting bij andere kinderen of werd soms gepest. Voor elk kind voelt dit onveilig. ‘Ik kan mij maar beter aanpassen en niet laten zien hoe ik me echt voel.’

 

Daar wordt vaak al het zaadje gelegd voor het hooggevoelige kind om bij zijn of haar gevoel weg te gaan, en in het hoofd te gaan leven. Gedachten als: ‘straks vinden ze me raar’, ‘wat denken ze van mij’, ‘straks hoor ik er niet meer bij’, zorgen ervoor dat het kind zich aan gaat passen en zich af gaat stemmen op de verwachtingen van anderen. De eerste stappen bij de eigen identiteit en het eigen gevoel vandaan, zijn gezet. Het hoofd, waarmee je goed op kunt letten, alert kunt zijn of controle kunt houden, lijkt veilig te zijn.

 

Voelen is onveilig

Voelen daarentegen lijkt onveilig te zijn. Voelen wordt geassocieerd met raar zijn, lastig zijn, anders zijn, wat allemaal kan voelen als afwijzing. Overtuigingen ontstaan, zoals: ‘het ligt aan mij’, ‘ik ben niet belangrijk’ en zo nog tig variaties. Deze overtuigingen leiden tot de conclusie dat je niet goed bent zoals je bent en dat je niet mag voelen wat je voelt. 

 

Het kan ook zijn dat je nare dingen hebt meegemaakt in je jeugd of in je latere leven, die te heftig waren om te kunnen verwerken. Een HSP verwerkt alles dieper dan iemand die niet hooggevoelig is. Hierdoor kan het zijn dat je gevoel geblokkeerd is, omdat het gewoon teveel of te moeilijk was.

 

Wat er vaak gebeurt is dat hooggevoelige mensen de verbinding kwijt raken, zowel met zichzelf als met anderen. Het gevolg daarvan is dat ze zich somber en moe gaan voelen. Alweer een reden om maar liever in je hoofd te blijven en gewoon door te gaan met wat er van je verwacht wordt.



Angst om te voelen

Het is dus vrij logisch dat veel hooggevoelige mensen bang zijn om te voelen. Wat een enorme tegenstrijdigheid lijkt, omdat ze juist zo gevoelig zijn. Deze afstand tussen hoe ze zich nu staande houden, in hun hoofd, en wie ze in wezen zijn, gevoelig, zorgt voor stress of een ongelukkig gevoel. Ze zijn zichzelf kwijt.

 

De angst om het gevoel van afwijzing nogmaals te moeten voelen, of de angst dat mensen je in de steek zullen laten en je alleen achterblijft, zorgt ervoor dat je vast komt te zitten. Je gaat te lang door met overleven en je laat jezelf eigenlijk constant in de steek. Je put jezelf uit, veroordeelt jezelf en blijft hoge eisen stellen aan jezelf. Dat is in ieder geval bekend terrein. Het roer omgooien, jezelf serieus gaan nemen en je gevoel toelaten en belangrijk maken, dat voelt heel onbekend en daarom eng.

 

Zelf heb ik er best lang over gedaan om meer bij mijn gevoel te komen en wat minder alleen maar in m’n hoofd te zitten. Het is een groeiproces wat vaak wel even tijd kost. De grootste stap is je bewust te worden van hoe het bij jou werkt, en waarom het zo werkt. Milder worden naar jezelf en begrip hebben voor jezelf, is belangrijk. Om dat te kunnen is het nodig jezelf te leren accepteren. Door acceptatie ontstaat er ruimte voor verandering. Dat lijkt tegenstrijdig, maar toch werkt het zo.

 

EFT

Zolang als het bij mij heeft geduurd, hoeft het voor jou niet te duren. Ik kan je helpen het proces wat sneller te doorlopen. Een goed hulpmiddel daarbij is EFT, Emotioneel Freedom Techniques. Met deze techniek kom je sneller bij je gevoel, leer je de loskomende stress of emoties toe te laten en snel en effectief weer te verzachten. Je wordt rustig in je hoofd en in je lichaam.

 

Ik vergelijk het vaak met een kind dat is gevallen en een zere, bloedende knie heeft. Als je dat als volwassene negeert of ontkent, zal het kind zich niet gezien, begrepen of veilig voelen. Als je echter je begrip en medeleven toont en het kind troost en helpt, zal het sneller tot rust komen en zich veilig voelen. Zo werkt het ook met je eigen gevoelens.

 

Je kunt leren dat je het aankan om je gevoelens toe te laten. Met EFT ontdek je ook welke lading, afkomstig uit een andere periode van je leven, je huidige gevoel kan beïnvloeden. Dit kan een trauma zijn, of wat voor gebeurtenis ook. Met EFT haal je de lading er van af zodat het geen invloed meer heeft op je huidige gevoel.

 

De techniek is een combinatie van het zachtjes kloppen op bepaalde punten op je lichaam, wat je zelf doet, en het benoemen van een gebeurtenis, een uitspraak, een gedachte of een gevoel. Je maakt daardoor rustgevende stoffen aan en de negatieve gevoelens worden afgevoerd. Al na de eerste sessie kun je er zelf mee verder en zul je het effect merken. De meeste mensen hebben genoeg verwerkt en hebben voldoende handvatten na 5 tot 7 sessies. Lees hier meer over EFT.


Resultaat

Je zelfvertrouwen en je interne veiligheid zullen groeien. Je krijgt weer meer verbinding met jezelf en daardoor ook met anderen. Je gaat je beter voelen, lichter, vrijer, vrolijker en rustiger. Je blijft beter in balans, kunt beter je grenzen aangeven, bij je eigen centrum en kracht blijven, positiever over jezelf denken en milder zijn naar jezelf. Je durft contact te maken met je gevoel in plaats van alleen in je hoofd te zitten.

 

Vermoeidheid, angst, stress of somberheid bepalen niet langer je leven. Je gaat weer leven in plaats van overleven. Je durft meer op je intuïtie, die bij hooggevoelige mensen vaak goed aanwezig is, te vertrouwen. Je zult merken dat er meer synchroniciteit zal komen in je leven. Je kunt kiezen voor wat liefdevol voor jou is, en daarmee ook liefdevol voor een ander.

 

In plaats van bang te zijn voor je gevoel kun je leren hoe fijn het is om te voelen. Het zou wel eens een grote kwaliteit van je kunnen worden, omdat je van nature al gevoelig bent. Als je dat in kunt zetten in de verbinding met jezelf en met anderen, kan dat je een gevoel van rijkdom opleveren. En wie zich rijk voelt, trekt nog meer rijkdom aan.

Herken je jezelf hierin en wil je graag wat hulp bij je eigen proces? Kijk eens op www.dathebiknoualtijd.nl of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek.


Maak een afspraak



Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief