Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

21 april 2020
Hooggevoeligheid en energie

Hooggevoeligheid en energie

Hooggevoelige mensen vangen veel op uit hun omgeving, van mensen en dieren waar ze mee omgaan, sferen, nieuwsberichten, maar ook zintuiglijke prikkels. In dit artikel vertel ik hoe je daar mee om kunt leren gaan en hoe je je, ondanks je gevoeligheid, goed kunt blijven voelen en je energie op peil kunt houden.

 

Beïnvloed worden

Regelmatig kijk ik naar een filmpje van iemand die nu extra video’s maakt in deze tijd van isolatie. Meestal word ik er vrolijk van, maar op een bepaalde dag voelde ik me er juist somber door worden, maar ik wist niet precies waar het aan lag. De volgende dag vertelde ze dat ze zich gister niet zo goed voelde....Ik had het dus overgenomen.

 

Nog een voorbeeld. Na een beeldbel-gesprek met iemand voelde ik mij zo moe, dat ik ‘s avonds rond 20.30 al bijna in slaap viel op de bank, en de volgende dag pas rond het middaguur weer wat meer energie kreeg. Ook hier was er iets gebeurd met mijn energie.

 

Twee reminders voor mezelf om ook in deze tijd goed op te letten wat er met mijn energie gebeurt. Zelfs al is iemand niet in levende lijve bij je, dat maakt voor het energetisch verkeer niet uit. In beide situaties had ik me van tevoren meer bewust kunnen beschermen, mezelf even kunnen gronden, of last but not least, ik had bewuster contact kunnen maken met mijn energetische of niet-fysieke lichaam.

 

Jezelf beschermen

Jezelf beschermen gaat erover dat je, vaak door middel van visualisaties, ervoor zorgt dat je persoonlijke energie niet te snel weglekt of beïnvloed wordt door anderen. Hier zijn allerlei oefeningen voor, zoals de kaasstolp, die ik van Stef Freriks leerde. Je stelt je voor dat er een glazen kaasstolp over je heen staat, waarvan de buitenkant spiegelend glas heeft. Alle energie of emoties van anderen worden dan teruggekaatst. Ook kan de ander niets van je aftappen.

 

Er zijn zo nog wel meer oefeningen die jou kunnen helpen jezelf te beschermen. Zeker voor mensen die hooggevoelig zijn is dit belangrijk. Zelf maak ik veel gebruik van ademhalingsoefeningen en EFT, maar op internet is er ook genoeg te vinden. Kijk maar eens op: https://hoogsensitief.nl/hoe-houd-energielevel-optimaal-7-tips-hsp/.





Gronden

Jezelf gronden, of ook wel aarden genoemd, is een goede techniek om bij jezelf te blijven, onontbeerlijk voor een Hoog Sensitief Persoon (HSP). Je maakt bewust contact met je lichaam en met de aarde en laat alle spanning of ballast afvloeien. Je voelt je daarna steviger en rustiger. Als je eenmaal door hebt hoe het gronden voor jou het beste werkt, kun je dit steeds sneller en ben je in 1 of 2 minuten klaar. 

 

Een mooie uitgebreide oefening om te leren gronden is te vinden in mijn webshop en kost momenteel maar €1,-. Het is een ingesproken oefening, ondersteund door klankschalen en rustgevende instrumenten. Je vindt de link hier.

Contact maken met je energetische of niet-fysieke lichaam

Als je goed contact hebt met je energetische lichaam, heb je minder last van anderen en word je minder snel moe, en laad je sneller weer op. Maar hoe doe je dat nou precies? De eerste stap is leren die energie te voelen en te herkennen. Daar kom ik zo op terug.

 

De volgende stap is het besef dat je in veel gevallen kunt kiezen waar je je aandacht op richt. Regelmatig eist iets je aandacht op, zoals een gesprek met iemand, je werk, of pijn in je lichaam.

Een veel gebruikte techniek is mindfulness. Hierbij oefen je contact te maken met het hier en nu via je lichaam, via een geluid of een object buiten je waar je naar kunt kijken. Via de zintuigen kun je trainen je aandacht bewust ergens op te richten, en daar geen oordeel over te hebben of er een verhaal aan te koppelen, waardoor je gedachten tot rust komen. Op Youtube kun je veel filmpjes van Eckhart Tolle vinden die je leert te observeren zonder oordeel of weerstand. Met veel humor!

Dat je gedachten tot rust komen is wel een belangrijk onderdeel. Of misschien is het beter om te zeggen, dat je leert minder aandacht te geven of waarde te hechten aan je gedachten. Het effect is dan meestal dat ze vanzelf rustiger worden. Wat je uiteindelijk wilt is, dat je wel met je aandacht bij datgene of diegene kunt zijn die je aandacht vraagt, en tegelijk toch verbonden blijft met de fijne energie van je energetisch lichaam.

 

Maar hoe leer je jouw energetisch lichaam te voelen en te herkennen? Er zijn verschillende manieren voor om daar contact mee te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een situatie, een persoon of een dier oproepen waar je blij van wordt, of liefde of waardering voor voelt. Ook kun je een eigen herinnering oproepen waarbij je je heel fijn voelde. Je zult merken dat dit een fijne sensatie geeft in lichaam, een positieve energiestroom. Je kunt dit op elk gewenst moment doen.

 

Esther Hicks omschrijft het als volgt in haar duidelijke en praktische boekje ‘Sara en haar gevederde vriend’: “Sara, er vloeit altijd een stroom pure positieve energie naar je toe. Je zou kunnen zeggen dat het een beetje lijkt op de druk van de waterleiding in je huis. Die druk is er altijd, tot aan je kraan, en als je water wilt in je huis, open je de kraan en laat je het water binnenstromen. Maar als de kraan dicht is, stroomt het water niet naar binnen. Het is jouw werk om de kraan open te houden. Neem het besluit dat geen enkele conditie, hoe slecht die je op dat moment ook voorkomt, het waard is je kraan te sluiten. Neem het besluit dat je kraan openhouden het allerbelangrijkste is. Zeg tegen jezelf: ik hou in ieder geval mijn kraan open.” 

 

Verderop in het boekje schrijft ze: “Als het je eerste prioriteit is om verbonden te blijven met jouw energetische kraan van welbevinden, je steeds meer gedachten vindt die ervoor zorgen dat je verbonden blijft. Maar pas tot je werkelijk begrijpt dat dat het allerbelangrijkste is, zullen de meesten van jullie, door van alles, steeds weer los raken.”

 

Het begint dus met een een besluit, een bewuste keuze, dat dit voor jou prioriteit heeft. Daarna zullen jouw eigen gedachten, reminders of hulpmiddelen zich vormen en aandienen. Ik heb bijvoorbeeld vaak een edelsteen bij me, in mijn broekzak. Als ik die vastpak helpt het mij om contact te maken met mijn energetisch lichaam of de oneindige energie.

 

In mijn klankmeditatie ‘Ontspanning en aarding’ kun je oefenen hoe je die energie kunt voelen en door je heen kunt laten gaan. Je kunt je proberen voor te stellen dat er via je kruin energie naar binnen stroomt, bijvoorbeeld in de vorm van bruisend water, en helemaal via je ruggengraat en je benen bij je voeten uitkomt. Andersom kan natuurlijk ook, van je voeten naar je kruin.



Meditatie

Meditatie is tot nu toe de beste methode die ik ken. Bij meditatie train je eigenlijk precies wat je nodig hebt. Fysiek ontspan je de meeste spiergroepen, terwijl er een aantal actief blijven zodat je rechtop kunt blijven zitten. Juist door eerst met je aandacht naar alle delen van je lichaam te gaan, voel je ze op een gegeven moment steeds minder. Het lijkt alsof je lichaamsgrenzen vervagen.

 

Daarna ga je verder met het focussen van je aandacht, bijvoorbeeld op je ademhaling, waardoor je gedachten langzaam tot rust komen. Mijn voorkeur gaat uit naar het richten van mijn aandacht op een geluid dat ik hoor, of een specifiek punt in mijn lichaam, zoals mijn linker grote teen. In je hoofd ontstaat er dus ook een combinatie van ontspanning en alert zijn. Zeker voor de hooggevoeligen onder ons die veel in hun hoofd zitten is dit een fijne ervaring.

 

Meditatie is een heel effectieve methode om contact te houden met je energetisch lichaam of de oneindige energiestroom. Als je dit regelmatig doet, kom je tijdens de meditatie meer en meer los van je fysieke vorm en grenzen. Je komt losser van je denken en maakt contact met een overvloed aan energie en liefde, die nooit op raakt. Energie is onbeperkt, zolang het onpersoonlijk is.

 

Om los te komen van het persoonlijke, is het van belang te weten wie je werkelijk bent. Je bent in wezen die universele liefdesenergie, alleen zit je nu tijdelijk in een lichaam. Je bent een spiritueel wezen die een aardse ervaring opdoet. Om het zo behapbaar mogelijk te houden, zou ik aanraden te denken in én én. Je bent zowel een mens als een verlicht wezen. Je bent zowel beperkt als onbeperkt. Je bent zowel een fysieke vorm als puur energie.

 



Weerstand

Dat te weten, kan je helpen bij hoe je datgene, wat er op dat moment is, interpreteert. Het hangt dus af van hoe persoonlijk, en ook hoe aards, je iets maakt. Voel je je verantwoordelijk voor een ander, staat de ander jou in de weg, neemt de ander jou iets af, etc., dan is de kans aanwezig dat je leegloopt, want jouw persoonlijke hoeveelheid energie is vaak beperkt. Door de weerstand die je bij de situatie voelt, raak je afgesneden van de altijd aanwezige energiekraan en ben je aangewezen op je persoonlijke energie. 

 

Maar kun je de situatie of de persoon beschouwen vanuit een ander perspectief, en beseffen dat contrast, wrijving, moeite, emoties, etc. horen bij het aardse leven en jou helpen bij de groei of ontwikkeling van jou als ziel, en dat de ander jou niets aandoet of afneemt, dan is er meer ruimte om contact te houden met je energetische lichaam. En van daaruit met de universele liefdesenergie, die altijd met elkaar verbonden zijn. In feite zijn ze hetzelfde.

 

Als dat lukt, kijk je meteen anders naar de situatie van dat moment. Vaak milder, liefdevoller en met meer acceptatie of aanvaarding. Je loopt zelf niet leeg en kunt een positief, rustig en tevreden gevoel blijven ervaren. Je bent bevriend met het huidige moment. Je kunt zelfs waardering voelen voor het huidige moment. Zoals Esther Hicks zo mooi zegt: “Let the vortex take you in.” Dat kan alleen als er geen weerstand is tegen het huidige moment.

 

Het gebeurt mij regelmatig dat ik dit niet kan op het moment zelf, maar pas achteraf. Zoals bij het eerste voorbeeld waar ik mijn blog mee begon. Achteraf weet ik dat ik het toch op een bepaalde manier persoonlijk heb gemaakt. Ik voelde me teleurgesteld, en zelfs een beetje chagrijnig, dat ik er niet zo blij van werd als anders. En dat kwam door haar :). 

 

En ook bij het tweede voorbeeld heb ik me van tevoren niet bewust aangesloten op de energiekraan. Hierdoor werd mijn persoonlijke energie aangesproken en raakte ik door het moeilijke gesprek vermoeid. Toen ik dat de volgende dag doorkreeg, kon ik weer opladen. Een bijkomend voordeel is dat de situatie dan ook als het ware lichter wordt. 

 

Soms lukt het me om gelijktijdig beide realiteiten waar te nemen en goed aangesloten te blijven op de energiekraan. Alles wordt dan lichter, makkelijker, moeitelozer. Dat geeft hoop. Blijven mediteren dus, oefening baart kunst! 

 

Zou je ergens graag begeleiding bij willen? Kijk eens op www.dathebiknoualtijd.nl of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek. Ook online begeleiding is mogelijk via beeldbellen.


Vraag een gratis intakegesprek aan





Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief