Hormonen die door elkaar vliegen en andere stofjes erdoorheen
09 augustus 2018

Hormonen die door elkaar vliegen en andere stofjes erdoorheen

Puck voelt zich vaak te onrustig om rust te kunnen nemen.

Als je een HSP (Hoog Sensitief Persoon) bent én een HSS (High Sensation Seeker) kan het voelen alsof je uit twee verschillende delen bestaat. Het gevoelige deel, wat kiest voor rust, verstandig zijn en veiligheid en het HSS deel, wat onrustig is en op zoek is naar avontuur, spanning of nieuwe intense ervaringen. Het zijn vaak extraverte mensen die snel verveeld zijn, snel overprikkeld raken en regelmatig hun grenzen opzoeken. 

Een HSS kent vaak een grote gedrevenheid terwijl er ook een deel zegt dat het goed zou zijn om rust te nemen. De onrust en andere kenmerken van een HSS zijn vaak sterker dan het vermogen echt rust te kunnen nemen waardoor een HSS regelmatig uitgeput kan raken of emotioneel in de war is.

In het interview met Puck kun je lezen wat het HSS-zijn voor haar betekent, hoe ze erachter kwam en hoe ze nu haar leven vormgeeft.

Na het interview kun je nog iets lezen over de belangrijkste kenmerken van HSS en praktische tips voor je dagelijkse leven.


Interview met Puck


Hoe ben je erachter gekomen dat je een HSP bent?

Door het boek van Elaine Aron, 'Het Hoog Sensitieve Kind'. De tip van dat boek heb ik een aantal jaren geleden van een psycholoog gekregen en ik herkende er heel veel in. Ik heb het alleen niet uitgelezen want ik werd er te emotioneel van en heb het weggelegd. Ik raakte er door van slag. Ik heb er ook met m'n moeder over gesproken, die zei dat ik de hooggevoeligheid van haar had. Ze vond toen al dat ik niet teveel hooi op m'n vork moest nemen en ze probeerde me te helpen en goede tips te geven. Zij is meer de introverte HSP en ik meer de HSS.



En hoe ging dat bij HSS?

Ik ben er pas sinds kort achter gekomen door de tekst die jij me gaf en daarna heb ik er meer over opgezocht op internet. Ik herkende er heel veel in, ook in een vragenlijst die ik tegenkwam.


Kun je eens een voorbeeld noemen van hoe jij bent?

Wat ik gemerkt heb is dat ik altijd heftige pieken en dalen had, nooit een horizontale lijn, dat ken ik niet. Ik ben altijd op zoek naar iets, veel bezig zijn en niet stil zitten. Nu in de vakantie heb ik daar extra veel last van want er is dan geen structuur van m'n werk. Ik heb nu ook het gevoel dat ik wat moet doen, ik kan moeilijk niks doen en rust vinden. Ben altijd op zoek naar prikkels. Dat heb ik altijd al gedaan maar ik weet ook dat ik dan weer overprikkeld raak omdat ik mezelf geen tijd gun om te herstellen. maar daar ben ik pas sinds kort achter.

Vroeger zeiden ze dat ik adhd zou hebben, ik was ook wel druk als kind. Mijn ouders hebben tegen gehouden dat ik Ritalin kreeg. Ik ben er nu wel eens nieuwsgierig naar of ik door Ritalin rustiger zou zijn in mijn hoofd, in m'n gedachten, en of ik dan ook minder mee zou krijgen van geuren, geluiden, etcetera. Maar diep van binnen weet ik dat dat niet de manier is.

Nu heb ik vakantie en ik merk dat het eerst onwennig is. Ik voel me onrustig, ik slaap minder goed en ik weet niet wat ik moet doen. Zorgen voor anderen komt in zulke periodes meer naar voren, ik voel me dan verantwoordelijker voor anderen dan nodig is. Ik heb niet meer echt een doel voor de dag zoals ik heb als ik naar m'n werk ga en dat ontregelt me. 

Ik baal er wel eens van, dat ik niet gewoon rustig het goed kan hebben met mezelf. Lekker een boekje lezen, in de tuin zitten, dat lukt me niet zo goed. Ik ben bang dat er dan spanning uitkomt en dat ik hartkloppingen krijg, terwijl ik wel weet dat rust goed voor mij is. Ik ga allemaal dingen doen die geld kosten, op terrasjes zitten, uit eten gaan, allemaal vluchtgedrag om een ander gevoel uit de weg te gaan. Ik denk dat ik nog wel moeite heb om volledig te durven voelen wat ik eigenlijk voel, al zet ik daar wel stappen in en laat ik mijn gevoel steeds wat meer toe.

Ik ben nu bijvoorbeeld al bezig met wat ik na de vakantie wil doen. Roeien en een cursus bloemist volgen. Het spreekt me aan om werk te doen waarbij je iets maakt en gelijk resultaat hebt. Ik vind bloemen leuk, en ik hou ervan om met m'n handen te werken en mensen blij te maken. In mijn huidige werk heb je niet altijd gelijk resultaat en dat vind ik wel eens lastig.



Ik kan heel erg genieten van intense gesprekken met mijn vrienden. En laatst zei iemand tegen mij dat ze het zo fijn vond om mij weer te zien. Ik voelde dat heel intens en werd emotioneel. Daar zit ook wel een stuk kindpijn bij die werd geraakt en die te maken heeft met de behoefte om volledig geaccepteerd en geliefd te worden. Zo warm en hartelijk. Toen schoot ik helemaal vol. 'Ik ben goed zoals ik ben', dat is nog wel een dingetje.


Welke impact heeft het op je relatie?

Ik heb altijd wel het gevoel dat ik een blok aan zijn been ben. Ik heb gelukkig een rustige vriend die veel begrip heeft en me gerust stelt. Hij helpt me mezelf te begrijpen en soms ook mezelf terug te halen naar de realiteit. Hij zegt bijvoorbeeld 'het is begrijpelijk dat je moe bent want zus en zo'. Zelf zeg ik 'wat moet je met mij, je moet je altijd aanpassen' maar hij ervaart dat niet zo. Hij zegt 'met jou is het juist avontuurlijk, niet saai, je verzint altijd wel wat, je hebt altijd ideeën en oplossingen en bedenkt leuke activiteiten'. Ik laat hem wel anders naar de wereld kijken.


Welke invloed heeft het op je gezondheid?

Ik denk dat het veel invloed heeft. Ik heb regelmatig last van m'n darmen, van vastzittende spieren, ik voel snel adrenaline en stress in m'n lijf. Ik ben soms wel eens nieuwsgierig naar als je m'n bloed af zou nemen, wat daar dan uit zou komen, of het een grote chaos is daarbinnen, hormonen die door elkaar vliegen en andere stofjes erdoorheen, of dat het stabiel is. Dat denk ik niet...


Heeft het invloed op je sociale contacten?

Ik denk het wel maar er is maar één persoon in mijn vriendenkring die ervan weet. Dus ik denk niet dat de meesten bewust weten dat ik hoogsensitief ben. Ik ben er niet zo open over. Misschien  als ik ze erover zou laten lezen dat ze het wel zouden herkennen. Vrienden die op afstand wonen zie ik op afspraak dus ik kan zelf regelen hoe vaak ik ze zie en bepalen wanneer het uitkomt. De meeste mensen hebben het niet door dat ik soms een paar dagen niemand zie.


Wat betekent HSS voor je werkzame leven?

Voor m'n werkgever is het positief, ik zie veel en hoor veel en kan daar op inspelen. Ik kan leerlingen goed begeleiden die vast zitten in hun hoofd. Ik ga dan met ze wandelen, over koetjes kalfjes praten, natuur beleven, dieren bekijken. ik krijg daar positieve reacties op van collega's en soms ook van leerlingen. Ik zie en merk in ieder geval wel aan ze dat ze het fijn vinden. 

De andere kant is dat ik altijd alles meekrijg waardoor ik thuis eerst heel erg tot rust moet komen. Geluidjes, aura's, geuren, gevoelens, indrukken, etcetera maken me van slag. Daar kom ik altijd pas thuis achter. Op m'n werk merk ik het niet, dan lijkt het goed te gaan en dan kom ik aan het eind van de dag thuis en ben ik helemaal leeg. Vervolgens doe ik thuis helemaal niks meer en dat vind ik niet leuk. Dat is echt een nadeel want m'n leven moet niet alleen maar uit werken bestaan.


Is er iets veranderd sinds je weet dat je een HSP bent met HSS kenmerken?

Het heeft me meer duidelijkheid gegeven en het verklaart een hele hoop waarom ik ben zoals ik ben. Ik ben wel milder voor mezelf geworden maar ik ben er nog niet. ik vind het nog steeds lastig te accepteren wanneer ik zo uitgeput ben en m'n vriend bijvoorbeeld wat leuks wil doen. 


Wat zijn hulpmiddelen voor jou, of heb je tips?

In de natuur zijn, daar word ik heel rustig van. Ben laatst op Texel geweest, naar de Slufter. Daar heb ik rondgewandeld en dieren gekeken. Ik voelde me heel ontspannen, ik vond het bijna eng en werd er emotioneel van. Het was een heel erg intens gevoel en ik kon er zó van genieten. 

Muziek luisteren, het is wisselend per stemming waar ik naar luister. 

Simpele woord puzzels maken.

EFT toepassen.

Meditatie zou goed zijn maar ik doe het niet.

Bewegen, zoals wandelen en fietsen.

Ik let op m'n voeding, althans dat probeer ik. Ik drink nog maar één kop koffie per dag, eet minder vlees en meer groente, geen frisdrank, veel water en thee, ik kook niet uit pakjes maar alles vers, ik eet niet teveel pasta en aardappels want dan krijg ik een zwaar gevoel en last van m'n darmen. Het lijkt me mooi om een moestuin te hebben maar ik denk dat ik daar nu nog te druk voor ben.

Praten met m'n vriend, m'n broertje en m'n ouders.

Kaart spelletjes doen.

's Avonds ruim een uur voordat ik ga slapen geen tv meer kijken.

Ik kijk geen journaal meer maar soms kijk ik wel op de NOS app en dan vooral naar minder erge dingen, zoals het weer. Met erge dingen kan ik teveel aan de haal gaan.


Is het hoogsensitief zijn en HSS nu meer geïntegreerd in je leven?

Ja.


Heb je nog een wens voor de toekomst?

Ja ik heb wel wensen voor de toekomst. Ik zou heel graag kinderen willen, een gezin. En een koophuis met een mooie tuin en een vijver. Ik ben dol op water, waar kikkers en vissen in zwemmen en vliegjes en insecten op afkomen. Ontdekken wat er leeft in de vijver, heerlijk!. 



Ik wil graag iets naast m'n werk gaan doen, iets opzetten voor mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt die daar dan iets kunnen doen en daar ook eigen geld voor krijgen. Dus niet als dagbesteding.

Ik zou graag meer mee kunnen gaan met de flow, me minder druk maken en niet alles opzuigen. Zoals kabbelend water. 

En dat ik blijf spelen. HSS is ook kind zijn. Ik vind het rijkdom dat ik dat kan, daardoor blijf je jong en fris in het leven staan in plaats van een oude zuurpruim te worden.


Eigenschappen en tips

Eigenschappen van een HSS op een rij:

- Snel verveeld
- Op zoek naar activiteit, nieuwe ervaringen, spanning
- Grenzen opzoeken
- Wisselende emoties
- Grote wilskracht
- Nieuwsgierig en ondernemend
- Jezelf soms niet begrijpen
- Ongeduldig
- Als een HSS zich goed voelt omringt hij/zij zich graag met mensen
- Eigenwijs
- Moeite hebben met het erkennen van de gevoelige en kwetsbare kant
- Soms in het middelpunt kunnen staan en daarvan kunnen genieten; op een ander moment juist behoefte hebben aan een moment voor jezelf
- Vaak extravert, vrolijk, druk en zelfverzekerd overkomen
- Soms juist onpeilbaar overkomen en voor anderen moeilijk te volgen. Het ene moment actief en vol enthousiasme, het andere  moment terugtrekkend en behoefte hebben aan stilte.
- Er slecht tegen kunnen als het niet gaat zoals jij wilt of gepland had.


Tips voor een HSP/HSS:

- In balans blijven, bijv. door goed te plannen in je agenda en je eraan houden. Zet kruizen op dagdelen die je vrij wilt houden en  plan voldoende hersteltijd in.
- Goed je grenzen leren herkennen en erkennen
- Acceptatie en waardering van jezelf
- Leer Mindfulness, in het nu zijn zonder oordeel
- Creëer een (eigen) ruimte in huis waar jij je kan terugtrekken om te herstellen en te relaxen
- Ga de natuur in
- Zorg dat je genoeg slaapt
- Blijf in contact met je lichaam door middel van aarden of gronden
- Doe activiteiten waar je door ontspant.
- Leer EFT om snel en effectief je stressniveau te kunnen verlagen, voor meer info klik hier.


Herken je hier iets in en zou je graag willen weten of ik je kan helpen? Wil je weten of je misschien een HSP bent, of een HSS? Of ervaar je veel stress of moeite om je in deze wereld staande te houden? Maak een vrijblijvende en kosteloze afspraak.


Maak een afspraak


Wil je op de hoogte blijven van mijn activiteiten en artikelen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, je krijgt er meteen gratis HSP-tips bij!


Aanmelden voor de nieuwsbrief





Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief