Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

11 november 2021
In de ervaring zijn

In de ervaring zijn

Iedereen merkt het, iedereen krijgt het mee: de grote verdeeldheid in de samenleving. Dat dit veel op kan roepen is begrijpelijk. Sommige mensen worden er bang van, anderen boos of verdrietig. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er blij van wordt. Wat doet het met jou? En hoe ga je daar mee om?

 

Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden bekeek ik veel dingen door een spirituele bril. In mijn geval wil dat zeggen dat ik eigenlijk boven de ervaring of de emotie ging hangen. Ik zag dat alles een reden had, wat paste in het beeld dat ik van het leven had. 

 

Dat doe ik nu ook nog wel, alleen met het verschil dat ik nu tevens het bijbehorende gevoel durf te voelen. Ik vind voelen of ervaren minder bedreigend. Sterker nog, ik heb geleerd dat het toelaten van gevoelens of emoties me heel veel oplevert.

'Het toelaten van gevoelens of emoties levert me veel op.'

Het levert me, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, juist ontspanning en bevrijding op. Ik merk dat, door het toelaten en accepteren van mijn gevoel, het gevoel heel snel zakt. 

 

De meeste mensen die in mijn praktijk komen, willen ergens van af. Van hun angst, hun hooggevoeligheid, hun stress, hun emoties. Gek genoeg is de eerste stap in dit proces juist het toelaten van datgene waar ze van af willen. 

 

Daardoor komt er een proces op gang waarin je loskomt van de identificatie met je gevoel. Er komt ruimte om je op iets anders, of op een ander gevoel, te richten. Of, wat eigenlijk ook vaak gebeurt, dat je eerst neutraal wordt. Niet negatief en niet positief.

 

Als je neutraal bent, kun je gaan luisteren. Luisteren naar wat er van binnenuit komt. Een impuls, een idee, een gevoel. En als dat iets is wat goed voelt, dan kun je kijken hoe je dat gevoel kunt blijven voeden.

 

Verander eerst je gevoel, daarna verandert je omstandigheid

Als je met je aandacht in het hier en nu kunt zijn, dan ben je op dat moment losgekomen van het verleden. Dat is al winst. Als het dan ook nog lukt om een fijner gevoel op te roepen, dan is het proces van verandering echt op gang.

 

Je leven verandert namelijk niet door van iets af te willen, of te vechten tegen iets. Het verandert door je weerstand te laten varen, het leven toe te laten zoals het zich aandient, en met de energie die dan vrijkomt, je te richten op een beter gevoel.

 

Maar wat nou als je de hele tijd pijn ervaart, of de hele tijd bang bent? Dat is natuurlijk hartstikke moeilijk. Maar ook dan blijkt het te helpen dat je eerst kunt aanvaarden dat het is zoals het is. Je kunt leren aanwezig te zijn bij de pijn, en je tegelijk realiseren dat jij niet de pijn bent.

 

En ik heb meerdere malen in mijn praktijk gezien, dat het iemand lukte, en dat daardoor de pijn of de angst zakte. Dat er ruimte kwam voor andere gevoelens, en dat daardoor ook de omstandigheden veranderden.

 

Juist vanuit de pijn of de angst, kan er een enorm verlangen ontstaan naar gezondheid, ontspanning en veiligheid. Door daar mee bezig te zijn, creëer je een hele nieuwe richting in je leven, een nieuwe focus. In plaats van dat je aandacht steeds bij datgene is, waar je last van hebt.

 

Ik heb zelf die ervaring ook, onder andere met tinnitus. Als ik vast zit in somberheid, drukte, stress of gepieker, dan is mijn tinnitus ook meer aanwezig. Zit ik met mijn aandacht bij leuke dingen, nieuwe ideeën, ontspanning etc, dan merk ik het gepiep niet eens op.



'Alles wat aandacht krijgt groeit.'

Alles wat aandacht krijgt, groeit. Dat is een bekende uitspraak. Daarmee wordt ook gezegd dat als je steeds praat over wat er aan de hand is, dat dat groter of sterker wordt. Je voedt het, houdt het in stand, en daarmee sluit je verandering uit.

 

Als je in plaats daarvan aandacht zou geven aan wat je wenst, dan zal creatie op gang komen. Je bent elk moment weer nieuw. Elk moment heeft de potentie tot verandering in zich.

 

Groeien vanuit neutraliteit

Dus terug naar de huidige situatie in de samenleving. Mijn advies is om eerst in de neutraliteit te komen. Heb even geen mening, experimenteer daar eens mee. Kijk wat minder naar het journaal, en richt je bijvoorbeeld op een leuke bezigheid. 

 

Je zintuigen komen daarbij heel goed van pas. Luister naar mooie muziek, probeer daar met je aandacht bij te blijven. Of ga lekker lopen in de natuur en voel de wind, zie de bomen, planten en dieren, hoor de vogels, ruik de geuren.

 

Zo raak je los van je nare gevoel of van gepieker of zorgen. Rust in het los zijn, je frequentie zal automatisch verhogen, ideeën gaan komen en je gevoel verbetert.

 

Daarnaast is het helpend om je spanningsniveau te verlagen en je lichaam in een ontspannen en coherente staat te brengen. Ademhalingsoefeningen en EFT kunnen daar heel goed bij helpen, maar ook gronding, meditatie, wandelen in de natuur of het luisteren naar Binaural Beats.

Nieuwe HSP Balans Training in januari 2022 van start

In januari 2022 start ik met een nieuwe training, de HSP Balans Training, waarbij al deze onderwerpen en technieken aan bod komen, en nog veel meer! Ik hou je op de hoogte via de mail. Mocht je nog niet op de mailinglijst staan, meld je dan hier aan.

Wil je meer informatie over de training, klik dan hier:

HSP Balans Training

 

Wil je graag persoonlijk advies, neem dan contact op of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.

 

Vraag een gratis intakegesprek aan




Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Nu aanmelden