Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

31 december 2019
Pijnlijke gevoelens: erin duiken of juist niet?

Pijnlijke gevoelens: erin duiken of juist niet?

De ene wijze leraar zegt dat je al je gevoelens toe moet laten, er helemaal in moet duiken en ze omarmen, terwijl de andere juist zegt dat het geen zin heeft en dat je je maar beter op positieve gevoelens kan richten, op dat wat je wilt aantrekken in je leven. Wat is wijsheid?

 

Het toelaten van je gevoel

Eén van de meest indrukwekkende ervaringen die ik hier zelf mee heb gehad, was een Padwerk-intensive. Dit is een 5-daagse bijeenkomst waarin je heel intensief met jezelf aan de slag gaat. De eerste paar dagen gingen vooral over het wakker maken van, bewust of onbewust, weggestopte gevoelens.

 

Zo moest ik bijvoorbeeld heel hard met een stok op een kussen slaan. Ik vond dat echt idioot en ik voelde veel weerstand. Ik gaf aan dat ik niet boos was en dus ook niet hoefde te slaan. Er werd gezegd dat het zo niet werkte. Je moest eerst slaan, en dan kwam de boosheid, die ergens in je zat, vanzelf naar boven.

 

Ik ging het proberen en tot mijn verbazing werd ik inderdaad steeds kwader. Ik had alleen het gevoel dat ik het niet goed kon uiten alleen door te slaan. Ik benoemde dat en toen werd mij geadviseerd bij elke slag ook mijn stem te gebruiken. Dat was een schot in de roos want ik ging steeds harder schreeuwen en er kwam heel veel boosheid, maar ook kracht, uit. Ik was daarna helemaal uitgeput, en de volgende dag had ik bijna geen stem meer.

 

Op dat moment had ik niet het gevoel dat ik er van opgeknapt was. Integendeel, ik voelde me heel moe. De moeilijke oefeningen gingen echter gewoon door. Zo moest je voor jezelf nagaan wie je de afgelopen dagen aan het ontwijken was geweest, omdat hij of zij in je allergie zat. Ik wist meteen wie het was en voelde m’n spanning al oplopen en dacht: ‘oh nee hè, wat nu weer?!’ 



Ik wou het liefst verdwijnen en dit soort moeilijke dingen niet aangaan. Want wat ik al vreesde, bleek zo te zijn. De opdracht was: loop naar die persoon toe en benoem waar je je aan ergert. Er werd alleen iets aan toegevoegd, en die vervolgstap maakte dat het me toch wel interessant leek. De vervolgstap luidde: “Probeer na te gaan op wie die persoon lijkt, dit is vaak iemand uit je gezin van herkomst of een partner. Benoem het volgende: hallo …., ik erger mij aan jou omdat…., en je doet me denken aan….., dus ik wil je bedanken voor de spiegel, want ik weet nu dat dit en dat nog in mij leeft en dat ik dat nog niet verwerkt heb.”

 

Ik voerde de oefening uit, strak van de spanning en ongemak, maar het ging. Tot mijn verbazing had ik de dagen daarna totaal geen moeite meer met deze vrouw. Ik ontweek haar niet meer, ik voelde geen irritatie meer en ik kon zelfs een praatje met haar maken. De hulpverleners benoemden dat als ‘iets uit de schaduw in het licht van bewustzijn zetten, waardoor de macht ervan verdwijnt’. 

 

Zo deden we nog een aantal oefeningen die uiteindelijk leidden tot een omslag in mezelf. Mijn energie werd lichter, ik voelde me blijer en ik voelde meer vertrouwen in mezelf. Ik durfde meer, was minder bang. Vanuit dit gevoel stonden de laatste paar dagen in het teken van het verstevigen van je kracht en zelfvertrouwen, en het voelen van meer liefde voor jezelf en anderen.

 

Tijdens deze intensive kon je als het ware wegzakken in je gevoel, maar je werd er ook weer uitgehaald. Deze manier van werken heeft op dat moment voor mij goed uitgepakt. De Perzische Soefi-dichter Rumi uit de 13e eeuw, schrijft: “The wound is the place where the light enters you.” Dat was precies hoe het ging op deze Padwerk-intensive.

 

EFT

In mijn eigen praktijk werk ik veel met EFT (Emotional Freedom Techniques). Deze techniek werkt ook met het toelaten van gevoelens, alleen duurt dat vaak veel korter dan op zo’n intensive. De opgeroepen gevoelens worden door de techniek snel weer uitgedoofd, waardoor je het maar kort hoeft te ervaren. Voor veel mensen is dit een veilige manier van het verwerken van weggestopte emoties, herinneringen, angsten, omdat het gedoseerd gevoeld kan worden.

 

Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met EFT, dacht ik: dat kan toch niet waar zijn? Ik had zoveel jaren zo hard gewerkt om alle oude pijn en angst te verwerken, en nou zou er een methode bestaan waarbij het veel sneller en makkelijker kan? Eerst maar eens zien en dan geloven.

 

Tijdens de EFT-opleiding kwam ik erachter dat het toch echt makkelijker kan dan wat ik had gedaan. Maar ik moet daarbij toegeven dat ik goed geworden was in het vermijden van de moeilijkste gevoelens. Zelfs op de intensive kon ik nog af en toe reserves inbouwen. Achteraf bekeken zou dat een remmende werking kunnen hebben gehad op mijn ontwikkeling. Tijdens de EFT-opleiding kon ik niks verstoppen, waardoor het dus ook sneller ging.

 

Met EFT kun je zo snel inzoomen op waar de wortels zitten van je gevoel, dat de meest diepe angsten, gevoelens van afwijzing, eenzaamheid, onveiligheid, etc., meestal binnen een paar sessies gevonden en gevoeld worden. Als je daar de lading en pijn van af kunt halen, heb je in het hier en nu minder heftige triggers of oplopende spanningen en emoties.’ 

 

Of je achteraf kunt zeggen, ‘dat had ik eerder moeten doen’, weet ik niet. Ik geloof er ook in dat alles gaat zoals het moet gaan. Al die andere ervaringen waren ook waardevol. Veel mensen die bij mij komen hebben eerst ook een drempel gehad, voordat ze de stap durfden te zetten.

 

Een mooie quote van Erik Van Zuydam, coach en schrijver, hierover is: “In de totale bereidheid je te laten raken, je hart zelfs te laten breken, kan ontdekt worden dat de pijn die je zo vreesde, niet je vijand is, maar het voertuig terug naar huis.”

 

Dezelfde Erik van Zuydam schrijft ook: “Innerlijke vrede en geluk hebben geen oorzaak. Stress en ongelukkig-zijn hebben wel een oorzaak: een vals zelfbeeld plus een verhaal over iets of iemand.” Hoe zit dat nou precies, en hoe verhoudt zich dat tot de vorige uitspraak? 

 

Non-dualiteit

Met non-dualiteit wordt bedoeld dat de werkelijkheid, die zich als tweevoudig aan ons schijnt voor te doen, in essentie één is. Hierdoor komt alles los van een label of oordeel. Een ervaring of gevoel is dan niet negatief of positief. Daar heeft Erik van Zuydam het over in bovenstaande quote. 

 

Een vals zelfbeeld gaat over dat we vaak denken dat we onze persoonlijkheid of ego zijn, en dat is altijd gekoppeld aan dualiteit, goed of fout, positief of negatief. Als je kunt zien dat we in wezen bewustzijn zijn, dan is elke ervaring of gebeurtenis neutraal. Het verhaal over iets of iemand maak je zelf, dat kleur je zelf in. Zou je het niet inkleuren, dan is het gewoon wat het is. 

 

Het gevolg zou dan zijn dat je er minder last van hebt. Een emotie is dan puur de emotie, en de emotie zelf is het probleem niet. We hebben meer last van de weerstand tegen het voelen van de emotie. En daar wordt het lastig, omdat we proberen niet te voelen wat er wel is. Terwijl juist het volledig voelen van wat er is, ervoor zou zorgen dat het sneller overgaat.

 

Esther Hicks, die veel vertelt over de Wet van Aantrekking, geeft aan dat negatieve gevoelens je kunnen helpen als richtingwijzer: die kant moet ik niet op. De emoties zijn dus nodig om je weg te vinden. Tegelijk zegt ze ook dat je de negativiteit niet op moet zoeken. Duik niet meer in oude pijn, waarom zou je dat doen? Als je oude pijn opnieuw activeert, creëer je momentum, m.a.w. je brengt een negatieve stroom op gang. 

 

Volgens haar is het beter je te richten op hoe je je zou willen voelen, en iedere keer een stapje te maken richting dat gevoel. Zo zul je mensen en gebeurtenissen aantrekken die passen bij dat gevoel, waardoor je dat positieve gevoel weer meer zult voelen, enzovoort.



Zou de waarheid in het midden liggen?

Misschien is het wel en-en in plaats van of-of. Moet je én je gevoel toelaten én je daarna weer op iets anders richten. Ik vind het een mooi en helpend inzicht dat je niet je emoties bent, niet je ego, niet je gedachten, je lichaam, enzovoort. Tegelijkertijd hebben we er hier op aarde als mensen wel mee te maken, en zal het ergens goed voor zijn. 

 

Wat mij betreft is de omschrijving van Esther Hicks raak: je emoties geven aan hoezeer je op dat moment wel of niet in contact bent met wat je in wezen bent; liefde, geluk, energie, bewustzijn, leven, groei. Ook geven ze aan wat er nog in je leeft en wat wellicht nog niet verwerkt is.

 

Als je keer op keer tegenkomt dat je ergens spanningen van krijgt, dat je ergens bang van wordt, boos of verdrietig, dat je blokkeert of iemand maar niet kunt vergeven, dan is dat een duidelijk teken dat er een blokkade in jouw zit, die verhindert dat je je gelukkig en vrij kunt voelen. Het lijkt mij waardevol om dat op te ruimen. Als je die klachten niet hebt, zou ik het inderdaad ook niet opzoeken. 

 

Het kan zeker helpend zijn om je niet volledig te identificeren met je gevoel of datgene wat jou is overkomen. Je te realiseren dat je meer bent dan dat, en dat hetgeen jij meemaakt je kan helpen te groeien in bewustzijn. De valkuil hiervan is dat je het op deze manier cognitief gaat analyseren en daardoor uit de ervaring blijft. Het voordeel is dat je niet verdwijnt in de emotie, dat de emotie of stress je niet volledig overneemt.

 

Maar wat nou, als je dat inzicht wel hebt, maar je toch af en toe overgenomen wordt door spanning of emotie? Dat het ineens zo heftig tevoorschijn komt en het je denken vernauwt? Dan kom je niet zo ver met dat inzicht. 

 

Wat mijn ervaring is, is dat je pas iets uit kunt doven als het gevoeld wordt. Misschien zijn de gevoelens die jou overweldigen te lang verstopt geweest, en komen ze nu heel heftig naar voren. Maar, wat ik in de Padwerk-intensive leerde, juist omdat ze in het licht komen, kunnen ze oplossen. Als je op die heftige momenten de tapping van EFT toe kunt passen, zal het gevoel snel zakken. Als je vervolgens samen met een EFT-therapeut de wortel van je pijnlijke gevoelens kunt vinden, zul je al snel minder vaak en minder heftig overspoeld raken.

 

Als je uiteindelijk niet meer bang bent voor je gevoel, ben je vrij. En dan kun je ook makkelijker de identificatie met je emoties of spanningen loslaten. De technieken uit de Mindfulness, of het begrijpen van de non-dualiteit en de Wet van Aantrekking gaan je dan makkelijker af. Er is gewoon meer ruimte ontstaan in jou. En meer rust en vertrouwen.

Herken je jezelf ergens in en zou je graag begeleiding willen? Kijk eens op www.dathebiknoualtijd.nl of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek.


Vraag een gratis intakegesprek aan




Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief