Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

11 juli 2020
Vrij zijn!

Vrij zijn!

Vrij zijn, op vakantie gaan, we hebben er allemaal zin in nu het zomer is! Tenminste, de meesten van ons. Maar wat is nou eigenlijk dat gevoel van vrijheid waar we zo naar verlangen, en hoe bereik je het?

Veel mensen leven toe naar hun vakantie. Eindelijk vrij! En veel mensen gaan ook daadwerkelijk op vakantie. Je 'moet' even niks, je bent in een andere omgeving, hopelijk is het lekker weer, je eet andere dingen, doet misschien wel iets wat je nog nooit eerder hebt gedaan, je ontmoet andere mensen, je hoeft niet op de tijd te letten, etcetera. Dit geeft een gevoel van vrijheid, althans tijdelijk.

Maar hoe hou je dat gevoel van vrijheid vast als je weer terug bent, en weer naar je werk moet of naar school? Meestal lukt dat niet. Moet je dan wachten tot de volgende vakantie om je weer vrij te voelen? Of is je vrij voelen iets anders dan een vakantiegevoel? En zo ja, hoe bereik je dat?

Vrijheid betekent voor de één zelfstandig ondernemer zijn in plaats van in loondienst zijn en op vaste tijden moeten werken, iemand anders voelt zich vrij als hij niet in een vaste relatie zit, en weer iemand anders wil graag expressie durven geven aan wat er in hem leeft. Of zoveel geld hebben dat je alles kunt doen wat je wilt, een wereldreis maken of op vakantie gaan zonder dat je precies weet waar je naartoe gaat. En zo bestaan er nog heel veel andere definities of interpretaties van vrijheid.

Het is wel een thema dat bij veel mensen speelt. In mijn praktijk komen vaak mensen die graag meer vrijheid willen ervaren. Wat mij opvalt is dat het vaak te maken heeft met iets waar ze last van hebben. En daar willen ze dan van bevrijd worden, zoals angst, onzekerheid, verdriet, woede, onrust, stress, jaloezie, schaamte, paniek, emotionele blokkades, ongezonde patronen, een negatief zelfbeeld, negatieve gedachten, eenzaamheid of nare herinneringen. Eigenlijk zeggen ze daarmee dat ze er van af willen. Begrijpelijk, maar daar zit nou net de bottleneck. De focus ligt dan namelijk op dat wat je niet wilt.

De wet van aantrekking
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tegen jezelf zegt: “Denk niet aan een roze olifantje”? Precies, je ziet ‘m meteen voor je. Hetzelfde gebeurt als je iets niet wilt voelen of denken. Esther Hicks drukt dat zo mooi uit in haar uitleg over de wet van aantrekking: “When you focus on what you don’t want, you’re in the vibration of what you don’t want. And if you’re in the vibration of what you don’t want, you attract what you don’t want. So then what you don’t want becomes more.”



Betekent dat dan dat je gewoon aan iets anders, iets positiefs moet denken, en klaar is Kees? Het kan soms wel even helpen, maar het werkt meestal niet duurzaam. Tenminste, zolang je (onbewust) nog andere signalen uitzendt, zoals een diep gewortelde overtuiging of gevoel dat je niks waard bent, of dat het je toch nooit gaat lukken.

Hicks heeft het veel over het opheffen van weerstand en jezelf in de 'ontvangmodus' brengen. Zolang je weerstand voelt tegen wat er in jouw leven is en wat je voelt, en je ergens vanaf wilt, focus je jezelf eigenlijk op datgene wat je niet wilt en geef je daar dus aandacht aan. En alles wat aandacht krijgt groeit. Om datgene te kunnen ontvangen wat je graag wilt, is het nodig om het zelf te zijn en te voelen. Wil je waardering, dan is het nodig jezelf te waarderen, wil je rijkdom, dan is het nodig jezelf rijk te voelen, wil je vrijheid, dan zul je eerst jezelf vrij moeten voelen, etcetera. Zo ben je je eigen magneet.

De truc
Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je nou bereiken dat je minder last hebt van die negatieve gevoelens, gedachten, herinneringen of blokkades? Hoe kun je je anders gaan voelen? Jezelf waarderen, rijkdom voelen, vrijheid voelen?

Stel dat een kind tijdens het spelen gevallen is, pijn aan zijn knie heeft, geschrokken is en moet huilen. Wanneer zakt de schrik, stress of verdriet het snelst? Als het genegeerd wordt of als het aandacht, begrip en troost krijgt? Juist, meestal als het aandacht, begrip en troost krijgt. Vervolgens is het belangrijk het kind het vertrouwen te geven dat de pijn zo wel weer zakt. Dit geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen.

Je geeft het kind toestemming te voelen wat het voelt. Zo leert het kind dat zijn gevoel normaal en passend is, dat het er mag zijn en geuit mag worden, dat hij het wel aan kan en dat het meestal ook vrij snel weer zakt. Je stelt het kind gerust door de bevestiging en erkenning die je geeft, waardoor het sneller weer zijn aandacht ergens anders op kan richten, zoals verder gaan met spelen. 

Zo werkt het ook met al die gevoelens en gedachten waar je vanaf wilt. De kans is groot dat je ze op een bepaald moment hebt weggeduwd, of je ertegen hebt verzet. Het heeft geen toestemming om er te zijn. Het gevolg daarvan is dat je stress creëert in je lichaam, wat op zijn beurt weer allerlei gevolgen kan hebben voor je gezondheid. 

De truc is dat je alle gevoelens en gedachten juist wel gaat toelaten en ervaren. Je kunt ze zelfs leren verwelkomen omdat ze je vaak iets te zeggen hebben. Uiteindelijk bestaan er dan geen gevoelens of gedachten meer die je niet wilt. Je laat alles er zijn, zonder ze groter te maken dan ze zijn. Door de ontlading en het wegvallen van de weerstand, ontstaat er ruimte om te voelen of denken wat je wél wilt. Dit te leren gaat stap voor stap, het is een proces.



Dat klinkt natuurlijk nogal tegenstrijdig. Je wilt er van af en nou moet je ze ineens wél verwelkomen. Dat lijkt een onmogelijke opdracht. Maar toch kan het, en sterker nog, het is de sleutel naar je vrijheid. Loslaten bestaat eigenlijk niet, tenminste niet in dit verband. Je kunt natuurlijk prima een voorwerp zoals een pen loslaten, dan valt hij op de grond. Maar zo gaat het niet met emoties of gedachten. Die moet je juist toelaten, waardoor ze vanzelf veranderen en aan kracht inboeten. Dit is mooi weergegeven in een uitspraak die ik hoorde van Tijn Touber: “Alles wat je toelaat, zal jou loslaten.”

Gedachten
Je kunt leren anders om te gaan met je gedachten. Het begint met het zo vaak mogelijk doorbreken van je gedachtenstroom. Je gedachten schijnen iedere dag voor het grootste gedeelte hetzelfde te zijn als de dag ervoor. Ze blijven maar komen, het gaat vanzelf. Je kunt leren deze stroom te doorbreken en ze niet allemaal meer te geloven. Hier zijn technieken voor zoals ademhalingsoefeningen, mindfulness en meditatie, maar je kunt ook muziek gaan maken, yoga beoefenen of sporten.

Gedachten die terugkomen zijn vaak gebaseerd op een overtuiging, zoals 'ik kan het niet', 'ik hoor er niet bij', 'ik ben niet belangrijk', enzovoort. Deze overtuigingen komen meestal voort uit (een) vroegkinderlijke ervaring(en), waar stress of een zekere mate van onveiligheid bij kwam kijken. Door deze angst zijn die ervaringen opgeslagen in je hersenen, eigenlijk als een soort bescherming: 'als er weer zoiets gebeurt, gaat het alarm af'.

Iedere keer als er iets gebeurt wat lijkt op de jeugdervaring, gaat het alarm af, voel je stress of angst, en denk je weer: 'zie je wel, ik kan het niet, ik hoor er niet bij', etc. Je kunt daardoor aangeleerd hebben de hele tijd bezig te zijn met dingen verzinnen om dat gevoel van afwijzing maar te voorkomen. Je kunt je eindeloos druk maken over dingen die nog gaan komen, of situaties die al geweest zijn blijven afspelen in je hoofd, jezelf afvragend of je het wel goed hebt gedaan.

Het gaat er niet om, te leren deze gedachten te stoppen. Dat is volgens mij een onmogelijke opdracht. Wat meer helpt, is dat je leert je gedachten te observeren. Hiermee laat je ze er wel zijn, maar schep je meteen een afstand tussen jou en je gedachten. Zo kun je leren dat je niet je gedachten bent maar ze hebt.

Om dit te kunnen is het van belang dat je spanningsniveau niet te hoog is. Als je spanning te hoog is, zal je hoofd waarschijnlijk te druk blijven. De snelste manieren om je spanningsniveau te verlagen zijn, bij mijn weten, via je ademhaling en EFT. Als je hier meer over wilt weten dan kun je mijn blog lezen over ademhaling, en verderop in dit artikel komt EFT nog aan bod.

De volgende stap is dat je een ander label plakt op je gedachten. Is dit een belangrijke gedachte, is dit een reële gedachte, is dit een oude gedachte, moet ik hier aandacht aan besteden of kan ik 'm laten gaan, als een wolkje die wegdrijft? Je oefent hiermee dat je loskomt van de identificatie met je gedachten. Ook leer je een vraagteken te zetten bij de geloofwaardigheid van je gedachten. Als je hier wat meer over wilt weten kun je op Youtube kijken naar filmpjes van Eckhart Tolle.

Emoties
Je emoties toelaten kun je snel leren met EFT, Emotional Freedom Techniques. Dit is een effectieve techniek waarbij onderdrukte emoties vrij komen, waardoor ze niet meer vanuit jouw onderbewustzijn jouw huidige gevoel bepalen. 95% van hoe jij je voelt wordt namelijk door je onderbewustzijn bepaald. Het maakt daarom heel veel uit wat er in je onderbewustzijn opgeslagen zit.

Ook hierbij geldt dus, dat het maar de vraag is of je huidige gevoel wel echt gerelateerd is aan het hier en nu. De kans bestaat dat het een oud gevoel, of een oude pijn is, die nu jouw gevoel bepaalt. Daarbij komt nog, dat als jij je emoties onderdrukt, dat juist weer andere negatieve gevoelens tot gevolg kan hebben, zoals somberheid of moeheid. Ook kan het de oorzaak zijn van veel lichamelijke klachten, of je registratie van lichamelijke signalen juist blokkeren.

EFT
EFT is bij uitstek een methode om te leren hoe je alles wat je in je leven hebt weggestopt opnieuw te bevrijden en op te ruimen. De term zegt het al, Emotional Freedom Techniques. Je wordt niet vrij van emoties, maar emoties bevrijden zich met behulp van EFT. Dat geldt ook voor vastzittende overtuigingen of gedachtenpatronen, traumatische herinneringen of spanningen in je lijf. Met EFT roep je het kort op, je past de techniek toe en de lang weggestopte lading dooft uit. En daarmee valt ook de macht weg die het over jou en je leven had.

Het is niet een methode waarbij je een nieuwe afhankelijkheid creëert, zoals aan de therapeut. Je leert de methode zelf toe te passen, wat je autonomie en vrijheid vergroot, evenals het vertrouwen in jezelf. Eenmaal weggehaalde lading blijft weg, je hoeft dus niet de rest van je leven te blijven ‘tappen’. Het geeft je ruimte in jezelf en je voelt je lichter.

Het fijne is dat je met EFT veel endorfines aanmaakt, waardoor je je rustiger en beter gaat voelen. Daarnaast kun je leren nieuwe positieve gedachten, overtuigingen en gevoelens in te programmeren, zodat het onderdeel wordt van jouw dagelijkse gevoel. Dat wil heus niet zeggen dat je alleen nog maar fijne gevoelens ervaart, maar wel veel meer. De basis in jezelf is rustiger, gelukkiger en je hebt meer zelfvertrouwen waardoor je minder fijne ervaringen makkelijker kunt handelen. Lees hier meer over EFT.

Ander gedrag
Het is bewezen dat je bepaalde geruststellende stoffen in je hersenen aanmaakt, zoals endorfines, als je dezelfde patronen dag na dag blijft herhalen, ook al maken deze patronen je niet gelukkig. Zoals op social media kijken, naar je werk gaan wat je stress geeft, in een gespannen relatie blijven, ongezonde dingen eten, sporten uitstellen, etc. Daarom zitten zoveel mensen er in vast. Het voelt op een bepaalde manier vertrouwd of veilig.

Op het moment dat je deze patronen gaat doorbreken en ander gedrag gaat inzetten, zoals 's ochtends mediteren i.p.v. op je mobiel kijken, jezelf niet meer identificeren met al je gedachten, lopend naar je werk gaan i.p.v. fietsend, het roer omgooien op het gebied van werk, relatie of wonen, anders gaan eten etc., dan zullen je hersenen in eerste instantie tegen gaan stribbelen en je een ongemakkelijk gevoel geven. Het voelt onbekend en onveilig, omdat de oude programmering nog zoveel macht heeft.

Op het moment dat steeds meer oude patronen, emoties en gedachten in kracht afnemen en daardoor minder invloed op jou hebben, komt er steeds meer ruimte voor gevoelens, gedachten en acties die passen bij je ware essentie, oftewel wie of wat je werkelijk van binnen bent. Misschien is dat wel licht, liefdevol, creatief, rustig, ontspannen, tevreden, vredig, vol vertrouwen, veilig, open, maar vooral VRIJ. Je bent al vrij! Een prachtig boek hierover is "De Keuze" van Edith Eger.



Labels
Wat daarbij enorm kan helpen is dat je geen labels meer plakt. Een emotie of gedachte is niet goed of fout. Het is wat het is en het voelt zoals het voelt. Je kunt leren, zoals ik zonet al schreef, het te ervaren en tegelijkertijd er als een toeschouwer naar te kijken. Je hoeft je er dan niet meer in te verliezen of je gedrag erdoor te laten bepalen. Je identificeert je er niet meer mee. Je bent alleen het kanaal waardoor het zijn expressie vindt. 

Het effect hiervan is dat je behoefte of vermeende noodzaak om je op een bepaalde manier te voelen, afneemt. Veel mensen willen bijvoorbeeld zich zo vaak en zo lang mogelijk gelukkig en ontspannen voelen. Want dat is 'goed', en die nare gevoelens zijn 'fout'. Ze doen er van alles aan, zoals mediteren, gezond eten, sporten, yoga, noem maar op. Zo kun je het heel druk hebben met ontspannen. Dat niet persé te hoeven is op zich al heel bevrijdend. Lees hierover ook mijn blog over 'druk zijn met ontspannen'.  

Geen labels meer plakken maakt ook dat je steeds vrijer van oordelen wordt. En als je vrijer van oordelen bent verlies je minder energie en voel je je rustiger. Er is minder stress en meer positiviteit en vertrouwen. Dit geldt zowel voor de oordelen over jezelf als over anderen. In plaats van veroordelend te zijn, word je steeds liefdevoller naar jezelf en anderen.

Lichaam
Veel mensen hebben een oordeel over hun lichaam. Het is te dik, te dun, te stijf, te krom, te lelijk, de verhoudingen zijn niet goed, noem maar op. Vrij worden van dat oordeel zal veel rust en ruimte geven. Zelf heb ik gemerkt, hoe meer ik groeide in bewustwording, dat het willen verzorgen van mijn lichaam daar in meeging. Ik ging meer letten op m'n voeding, op m'n douchespullen, crèmes en deodorant, wasmiddelen, lekker zittende kleding en schoenen.

Ik ben meer gaan lopen en ik ben begonnen met yoga. Beiden helpen mij me vrijer te voelen. Zodra ik loop voel ik me vrij. En door yoga wordt mijn lichaam steeds soepeler, wat ook een heel fijn en vrij gevoel geeft. Misschien is het voor jou niet mogelijk om te lopen, op yoga te gaan of te sporten, maar er is vast iets wat je wel kunt doen. Lenette van Dongen zegt dat altijd zo mooi: "Doe wat je kan, en doe dat met plezier."



Ziel
Ik denk dat de ziel al vrij is. Of misschien heet dat anders, want de ziel is niet onderhevig aan de concepten van dualiteit. Geen zwart-wit, goed-fout, gevangen-vrij. De ziel stijgt daar bovenuit. 's Nachts schijn je uit je lichaam te gaan en vrij te reizen door, ja waar door of waarheen eigenlijk? Ik stel het me voor als vliegen door de lucht, wat natuurlijk ook een ultiem symbool voor vrijheid is.

Volgens mij is dat ook het vrije gevoel waar mensen naar verlangen als ze levensmoe zijn, of dood willen. Bevrijd van het aardse leven, wat als zwaar ervaren wordt. Of gewoon volbracht, voorbij, klaar. Ik heb zeker de eerste 30 jaar van mijn leven een soort gevoel van heimwee gehad. Ik had zelf het idee dat ik me herinnerde hoe fijn het was voordat ik in dit lichaam, in dit leven, hier op aarde kwam. Daar verlangde ik naar terug, hoewel ik niet dood wilde.

Ik heb dit een keer voorgelegd aan Vera Helleman, toen ik bij een lezing van haar was. Zij interpreteerde het gevoel van heimwee als het verlangen naar het gevoel van verbinding met wie ik werkelijk ben. Een ziel, een bewustzijn, een energie, hoe je het maar wilt noemen. Maar wat het belangrijkste wat ze zei was: "Je hoeft niet dood te gaan om dit weer te voelen. Je kunt je er nu al mee verbinden, je kunt nu al licht, vrolijk en vrij zijn." Ik voelde dat het waar was, en dat ik niets liever wilde dan dat.

Vrij
Je bent vrij als alles er mag zijn, als je open kunt staan voor en aanwezig kunt zijn bij de ervaringen die zich aandienen, want juist daardoor vloeien ze ook sneller weer af, omdat je ze niet aan je laat hechten. Je mag een dip hebben, je mag slechte dagen hebben, je mag stress hebben, je mag slecht slapen, je mag piekeren, etcetera. Neem de tijd om aandacht te hebben voor je gevoelens en gedachten, wees beschikbaar net als voor een verdrietig kind, omarm het en vertrouw erop dat je het aankunt en dat het wel weer afzakt. Wees liefdevol voor jezelf door datgene te doen wat je nodig hebt.

Als je steeds meer toe kunt laten wat zich in en om jou heen aandient, dan hoef je minder te streven naar geluk, ontspanning en vrijheid. Je gaat het dan namelijk vanzelf voelen. Juist door alles toe te laten, zal je nare gevoel sneller zakken. En juist door je gedachten te observeren zullen ze rustiger worden of een andere lading krijgen. Hierdoor ontstaat er ruimte in jou voor andere gevoelens, die je wél wilt ervaren maar waar je ook niet aan vasthoudt.

Je kunt leren jezelf toestemming te geven jezelf gelukkig, rijk, ontspannen, liefdevol, verlicht of vrij te voelen, om ervan te genieten zonder er afhankelijk van te worden. En ook ga je vanzelf meer van binnenuit voelen hoe je wilt leven en waar je je goed bij voelt, zoals mediteren, gezond eten en yoga. Het is geen moeten meer maar het komt vanuit een intern geïnspireerd gevoel.

Je kunt leren te kiezen voor fijne en helpende gedachten. Edith Eger vertelt er veel over in haar boek "De Keuze". Ze zegt dat haar moeder tegen haar zei, op het moment dat ze naar het concentratiekamp gingen: "Ze kunnen je alles afnemen, maar ze kunnen je nooit je gedachten afnemen. Je kunt altijd je eigen gedachten kiezen."



Hersentraining

Het is wetenschappelijk aangetoond dat je hersenen het verschil niet weten tussen een ingebeelde gebeurtenis of een echte gebeurtenis. Zo hebben ze o.a. onderzoek gedaan naar het effect van mentaal sporten. Dus je stelt je gedurende een bepaalde periode voor alsof je sport, gedurende een bepaalde hoeveelheid minuten. Je probeert het zo goed mogelijk te voelen, alsof je het in het echt doet. Het resultaat is een gegroeide spiermassa en een verbeterde conditie, zonder dat je hebt gesport!

Veel inspiratoren die bezig zijn met bewustwording en/of hersentraining, spreken over dankbaarheid. Dankbaarheid voelen helpt om in een staat te komen waarin je gemakkelijk andere fijne gevoelens op kunt roepen. Je kunt je vast wel een situatie herinneren waarvoor je dankbaar was, of je kent misschien een persoon die je dankbaar bent. Beeld je die situatie of persoon in en focus je op dat gevoel van dankbaarheid. Het opent of activeert de energie van je hart, de liefdesenergie. Probeer daarna een ander fijn gevoel op te roepen dat je graag wilt ervaren.

Zo kun je je dus ook een voorstelling maken van dat je je gelukkig voelt, of rustig, blij, fit, noem maar op. Al na enkele dagen kun je verschil gaan merken en na 21 dagen schijn je een nieuw neuraal pad aangelegd te hebben. Consequent volhouden loont zich dus. Persoonlijk geloof ik er wel in dat je er ruimte voor moet hebben, dus soms moet je eerst wat emotionele rommel opruimen. Als je glas helemaal vol zit met ellende kan er niks positiefs meer bij. Maak dan eerst ruimte, zoals met EFT.

Al met al is het dus maar de vraag of je vakantie nodig hebt om je vrij te voelen. Je kunt je elk moment voorstellen dat je lekker op dat strand ligt of wandelt door de natuur. Je hersenen weten het verschil niet of het echt gebeurt of alleen in je voorstelling....

Heb je het gevoel dat ik je ergens mee zou kunnen helpen? Neem dan gerust contact op of maak een afspraak voor een intakegesprek. Dit is een vrijblijvend en kosteloos gesprek. Ook online begeleiding is mogelijk via beeldbellen.


Vraag een gratis intakegesprek aan






Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief