Professionele begeleiding bij hoogsensitiviteit, stress, burn-out en angst

Omgaan met hoogsensitiviteit

Wat is hooggevoeligheid?
Hooggevoeligheid, of hoogsensitiviteit, wil zeggen dat je een gevoelig zenuwstelsel hebt en daardoor gevoelig bent voor zintuiglijke en emotionele prikkels, dat je deze prikkels diepgaand verwerkt en dat je gedetailleerd waarneemt. Al deze waarnemingen en ervaringen hebben invloed op je stress-systeem, waardoor er voor hooggevoelige mensen een verhoogde kans op een burn-out of overspannenheid aanwezig is.

Ongeveer 20 procent van alle mensen is hooggevoelig. Dit is aangetoond door middel van hersenscans, waarop bij hooggevoelige mensen o.a. een verhoogde activiteit te zien is in de hersendelen die betrokken zijn bij de verwerking. Hooggevoeligheid is geen stoornis of ziekte, maar een aangeboren eigenschap. Sommige mensen weten al dat ze een Hoog Sensitief Persoon (HSP) zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die dit nog niet weten. Op internet kun je testjes doen om erachter te komen, je kunt je herkennen in de kenmerken (download hier) of langskomen voor een kennismakingsgesprek.

Uitdagingen van hooggevoeligheid
Als je hoogsensitief bent kun je veel uitdagingen tegenkomen in het leven. Je kunt overspoeld raken door de hoeveelheid zintuiglijke prikkels die je ervaart, je kunt emoties van anderen overnemen waardoor je je ineens anders voelt, je kunt last hebben van een bepaalde sfeer in een ruimte of bij een gezelschap, je kunt gevoelig zijn voor bepaalde voeding of stoffen.

Je kunt kortsluiting krijgen in je hoofd als er teveel tegelijk gebeurt of als er teveel spanningen zijn. Je hebt een diepe verwerking van ervaringen, waardoor je vaak een langere verwerkingstijd of hersteltijd nodig hebt dan mensen die niet hooggevoelig zijn. Moeheid en somberheid komen vaak voor. Dit heeft vaak te maken met een overprikkeld brein.

Omdat je de lat vaak hoog legt en ook bang kunt zijn voor afwijzing, heb je vaak moeite met grenzen aangeven en nee zeggen. Je gaat door, je wilt het goed doen, je past je aan, je verdraagt een hoop, ook al gaat dit vaak ten koste van jezelf. Je kunt je te verantwoordelijk voelen voor het welzijn van anderen en wilt graag anderen helpen. Of misschien zelfs wel de wereld verbeteren. Als je dan ook nog kritisch bent naar jezelf, dan is het moeilijk te bedenken wat er nou positief is aan hooggevoeligheid.

Waar we aan gaan werken
Als je bij mij komt voor HSP-coaching dan kunnen we aan de volgende punten werken:
- erkennen en accepteren van jouw hooggevoeligheid
- spanningsniveau verlagen met behulp van verschillende technieken, o.a. EFT
- aarden/gronden en daardoor bij jezelf blijven
- lichaamssignalen leren voelen en herkennen
- grenzen stellen, ik-boodschap geven, nee zeggen
- voor jezelf zorgen en de innerlijke criticus ontmantelen
- in balans blijven door te weten wat energie kost en wat energie geeft, en hoe je hersteltijd inplant
- leren omgaan met prikkels
- oude pijn, emoties of stress neutraliseren met behulp van EFT
- eet- en beweegpatroon verbeteren
- adempatroon verbeteren met behulp van de Heartmath-meter
- in kaart brengen en leren waarderen en inzetten van de kwaliteiten van hooggevoeligheid
- ontdekken wat jouw belemmerende overtuigingen zijn
- leren herkennen van je herhalende patronen
- leren herkennen hoe de wereld jou spiegelt

Positieve kenmerken van hooggevoelgiheid
Naast de genoemde uitdagingen zijn er vaak ook een hoop positieve kenmerken van hooggevoeligheid aanwezig. Zo kun je als HSP meestal snel verbanden leggen, sneller zijn in je denken of inzicht dan anderen, en creatief en origineel zijn. Je kunt je vaak goed op anderen afstemmen, je beschikt over een goede intuïtie, hebt oog voor detail, je hebt zorg en aandacht voor anderen, voor dieren en de natuur. 

Hooggevoelig tijdens je kindertijd
Soms is er als kind al negatief gereageerd op je gevoeligheid of begaafdheid. Misschien werd je gepest of kon je geen aansluiting vinden bij anderen, of werd er gezegd dat jij je aanstelde. Het gevolg kan zijn dat je jezelf aan ging passen aan wat er van jou werd verwacht. Hierdoor kan de ontwikkeling van je identiteit schade opgelopen hebben en kan het bovendien zo zijn dat je al vanaf jonge leeftijd (te)veel stress hebt ervaren. 

In je hoofd gaan zitten
De kans is groot dat je vooral in je hoofd bent gaan zitten en dat je het contact met je gevoel weg probeert te houden of afkeurt, terwijl je waarschijnlijk regelmatig fysieke klachten ervaart. Je wordt onzeker, past je aan, gaat over je grenzen, je stelt hoge eisen aan jezelf, wordt chaotisch, je trekt jezelf terug of keurt jezelf af. Hierdoor raak je in onbalans waardoor je nog slechter met je gevoeligheden om kunt gaan. Zo kan je gevoeligheid uitgroeien tot een last in plaats van een kracht. 

Unieke kwaliteiten

Samen gaan we kijken hoe we dit bij jou kunnen keren en hoe we jouw unieke kwaliteiten naar voren kunnen halen. Je leert hoe je beter met je gevoeligheden om kunt gaan en hoe jij je energie in balans kunt houden. Hiervoor leer je onder andere je lichamelijke reacties te signaleren, jezelf meer te waarderen, grenzen te stellen, meer structuur aan te brengen in je dag en tijd voor jezelf te nemen. 

Zelf hoogsensitief 
In de loop van mijn leven ben ik er achter gekomen dat ik zelf hoogsensitief ben. Ik heb er veel last van gehad, totdat ik het volledig ging accepteren als iets dat bij mij hoort en dat ik in kan zetten als mijn kracht. Contact hebben met mijn gevoel en kwetsbaar durven zijn getuigen in mijn ogen van innerlijke kracht en liefde voor mezelf. 
 
Een mooie lijst met kenmerken en HSP-tips is hier te vinden:

Download gratis HSP-tips 

Herken jij je hierin en wil je leren ermee om te gaan?
Neem gerust contact op en kom langs. Het intakegesprek is vrijblijvend en kosteloos.
 
Vervolgtarief: €75,- per sessie van 60 minuten, €90,- voor 75 minuten

Maak een afspraak


Aanmelden voor de nieuwsbrief

Nu aanmelden