Wat is hooggevoeligheid?

Deze eigenschappen, kwaliteiten en struggles horen bij hoogsensitiviteit.

In het kort: Wat is hooggevoeligheid?

HSP betekent Hoog Sensitief Persoon, en het wil zeggen dat je geboren bent met een ander brein en dat je een gevoelig zenuwstelsel hebt.

Hierdoor ben je gevoelig voor zintuiglijke en emotionele prikkels, je verwerkt deze prikkels diepgaand en je hebt hersteltijd nodig.

Hooggevoeligheid is geen stoornis of ziekte, maar een aangeboren eigenschap. Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig.

In het kort: Wat zijn HSP pluspunten?

Je kunt je als HSP vaak goed op anderen afstemmen. Je bent empathisch, je beschikt over een goede intuïtie, hebt oog voor detail, je bent zorgvuldig, authentiek, je hebt zorg en aandacht voor anderen, voor dieren en de natuur. 

Je kunt meestal snel verbanden leggen, sneller zijn in je denken dan anderen, en creatief en origineel zijn. Ook heb je vaak interesse in spiritualiteit.

In het kort: Wat zijn HSP minpunten?

Je kunt kortsluiting krijgen in je hoofd als er teveel tegelijk gebeurt of als er teveel spanningen zijn.

Je hebt een diepe verwerking van ervaringen, waardoor je een langere verwerkingstijd of hersteltijd nodig hebt dan mensen die niet hooggevoelig zijn.

Moeheid en somberheid komen vaak voor. Dit heeft te maken met een overprikkeld brein.

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoeligheid, of hoogsensitiviteit, wil zeggen dat je geboren bent met een ander brein en dat je een gevoelig zenuwstelsel hebt.

Hierdoor ben je gevoelig voor zintuiglijke en emotionele prikkels, je verwerkt deze prikkels diepgaand en je hebt hersteltijd nodig.

Al deze waarnemingen en ervaringen hebben invloed op je stress-systeem, waardoor er voor hooggevoelige mensen een verhoogde kans op een burn-out of overspannenheid aanwezig is.

Ongeveer 20 procent van alle mensen is hooggevoelig. Dit is aangetoond door middel van hersenscans, waarop bij hooggevoelige mensen o.a. een verhoogde activiteit te zien is in de hersendelen die betrokken zijn bij de verwerking. 

Sommige mensen weten al dat ze een Hoog Sensitief Persoon (HSP) zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die dit nog niet weten. Op internet kun je testjes doen om erachter te komen, of je kunt je herkennen in de kenmerken, die je hieronder gratis kunt downloaden.

Uitdagingen van hooggevoeligheid

Als je hoogsensitief bent kun je veel uitdagingen tegenkomen in het leven. Je kunt overspoeld raken door de hoeveelheid zintuiglijke prikkels die je ervaart, je kunt emoties van anderen overnemen waardoor je je ineens anders voelt, je kunt last hebben van een bepaalde sfeer in een ruimte of bij een gezelschap, je kunt gevoelig zijn voor bepaalde voeding of stoffen.

Je kunt kortsluiting krijgen in je hoofd als er teveel tegelijk gebeurt of als er teveel spanningen zijn. Je hebt een diepe verwerking van ervaringen, waardoor je een langere verwerkingstijd of hersteltijd nodig hebt dan mensen die niet hooggevoelig zijn.

Moeheid en somberheid komen vaak voor. Dit heeft te maken met een overprikkeld brein.

Omdat je de lat vaak hoog legt en ook bang kunt zijn voor afwijzing, kun je moeite hebben met het aangeven van grenzen. Je gaat door, je wilt het goed doen, je past je aan, je verdraagt een hoop, ook al gaat dit vaak ten koste van jezelf.

Je kunt je te verantwoordelijk voelen voor het welzijn van anderen en wilt graag anderen helpen. Of misschien zelfs wel de wereld verbeteren. Als je dan ook nog kritisch bent naar jezelf, dan is het moeilijk te bedenken wat er nou positief is aan hooggevoeligheid.

Positieve kenmerken van hooggevoeligheid

Naast de genoemde uitdagingen zijn er vaak ook een hoop positieve kenmerken van hooggevoeligheid aanwezig.

Zo kun je als HSP je vaak goed op anderen afstemmen. Je bent empathisch, je beschikt over een goede intuïtie, hebt oog voor detail, je bent zorgvuldig, authentiek, je hebt zorg en aandacht voor anderen, voor dieren en de natuur. 

Je kunt meestal snel verbanden leggen, sneller zijn in je denken dan anderen, en creatief en origineel zijn. Je kunt intens genieten en hebt een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ook heb je vaak interesse in spiritualiteit.

Hooggevoelig tijdens je kindertijd

Soms is er als kind al negatief gereageerd op je gevoeligheid of begaafdheid. Misschien werd je gepest of kon je geen aansluiting vinden bij anderen, of werd er gezegd dat jij je aanstelde. 

Het gevolg kan zijn dat je jezelf aan ging passen aan wat er van jou werd verwacht. Hierdoor kan de ontwikkeling van je identiteit schade opgelopen hebben en kan het bovendien zo zijn dat je al vanaf jonge leeftijd (te)veel stress hebt ervaren. 

In je hoofd gaan zitten
De kans is groot dat je vooral in je hoofd bent gaan zitten en dat je het contact met je gevoel weg probeert te houden of afkeurt, terwijl je waarschijnlijk regelmatig fysieke klachten ervaart.

Je wordt onzeker, past je aan, gaat over je grenzen, je stelt hoge eisen aan jezelf, wordt chaotisch, je trekt jezelf terug of keurt jezelf af.

Hierdoor raak je in onbalans waardoor je nog slechter met je gevoeligheden om kunt gaan. Zo kan je gevoeligheid uitgroeien tot een last in plaats van een kracht. 

Unieke kwaliteiten
Samen gaan we kijken hoe we dit bij jou kunnen keren en hoe we jouw unieke kwaliteiten naar voren kunnen halen. Je leert hoe je beter met je gevoeligheden om kunt gaan en hoe jij je energie in balans kunt houden.

Hiervoor leer je onder andere je lichamelijke reacties te signaleren, jezelf meer te waarderen, grenzen te stellen, meer structuur aan te brengen in je dag en tijd voor jezelf te nemen.

Zelf hoogsensitief 
In de loop van mijn leven ben ik er achter gekomen dat ik zelf hoogsensitief ben. Ik heb er veel last van gehad, totdat ik het volledig ging accepteren als iets dat bij mij hoort en dat ik in kan zetten als mijn kracht.

Contact hebben met mijn gevoel en kwetsbaar durven zijn getuigen in mijn ogen van innerlijke kracht en liefde voor mezelf.

Waar we aan gaan werken

Als je bij mij komt voor HSP-coaching dan kunnen we aan de volgende punten werken: 

  • erkennen en accepteren van jouw hooggevoeligheid
  • spanningsniveau verlagen met behulp van verschillende technieken, o.a. EFT 
  • aarden/gronden en daardoor bij jezelf blijven
  • lichaamssignalen leren voelen en herkennen
  • grenzen stellen, ik-boodschap geven, nee zeggen
  • voor jezelf zorgen en de innerlijke criticus ontmantelen
  • in balans blijven door te weten wat energie kost en wat energie geeft, en hoe je hersteltijd inplant
  • leren omgaan met prikkels
  • oude pijn, emoties of stress neutraliseren met behulp van EFT
  • eet- en beweegpatroon verbeteren
  • adempatroon verbeteren, o.a. met behulp van de Heartmath-meter
  • in kaart brengen en leren waarderen en inzetten van de kwaliteiten van hooggevoeligheid
  • ontdekken wat jouw belemmerende overtuigingen zijn
  • leren herkennen en doorbreken van je herhalende patronen
  • leren herkennen hoe de wereld jou spiegelt

Dit zeggen mijn klanten

"Mijn eerste ervaring met een coach en meteen een super goede 🙂 Aafke oordeelt niet en laat je in je waarde. Superfijn en daardoor durf je je ook open te stellen. EFT, briljant. Fijn ook dat je leert hoe je het zelf toe kunt passen in stressvolle situaties. Ik heb er zelfs vanmorgen de verdoving bij de tandarts mee overleefd lol. En Aafke is een waardevolle gesprekspartner om voor jezelf de boel wat op een rijtje te krijgen. Een aanrader!"

C.

"Aafke heeft ontzettend veel mensenkennis en ‘prikt’ door je heen. Ze legde bij mij in de eerste sessie direct de vinger op de zere plek. Heel bijzonder. Het voelt vertrouwd om met haar te praten, in een prettige setting. Door de gesprekken, oefeningen en tips kan ik beter met mijn hoogsensitiviteit omgaan en heb ik meer inzicht gekregen in hoe ik in elkaar zit. Dank daarvoor!"

E.T.

Aan het begin en tijdens mijn burn-out heb ik een aantal sessies bij Aafke gevolgd. Dankzij EFT ben ik snel van mijn belemmerende angsten afgekomen. Ook heb ik veel geleerd over ademhaling, mindfulness en rust vinden. Ik merk dat ik hierdoor weer veel meer innerlijke rust heb gevonden. Aafke heeft snel door wie je bent en wat je nodig hebt, hierdoor zijn alle sessies heel effectief. "

Melanie

"Aafke mixt en matcht gedegen vakkennis, ervaring en een grote dosis sensitiviteit om tot een persoonlijk en passend hulp-pakketje te komen. Ze is creatief en doortastend en weet op een speelse manier tot de kern te komen."

Kim

"Aafke als coach ervaar ik als laagdrempelig, veilig, flexibel, deskundig, soms confronterend maar met een eerlijke en hulpvaardige benadering naar de cliënt."

Rolf

"Door de coaching bij Dathebiknoualtijd lukt het mij om mijn negatieve overtuigingen los te laten en mijn grenzen te verleggen. Ik voel me nu veel vrijer en er is meer ruimte gekomen voor positieve gedachten en gevoelens, en vooral voor acceptatie van mezelf. Ik voel me nu veel gelukkiger!"

Eline

"Aafke, jij hebt de cirkel kunnen doorbreken en de route naar mijzelf weer open gezet. Met jouw hulp ben ik weer in contact gekomen met mezelf en ben ik mezelf beter gaan begrijpen en waarderen. De inzet van de diverse technieken waren soms confronterend maar ontzettend raak! De tips die je hebt meegegeven zijn makkelijk toe te passen in de dagelijkse praktijk. Ontzettend fijn!! Je bent toegankelijk, deskundig, eerlijk, ‘down to earth’ en praktisch. Dat waardeer ik erg.' “Is dit liefdevol voor mij?” is een vraag die ik mij op gepaste momenten blijf stellen. Coaching bij jou was zeker ‘liefdevol voor mij’! Dank daarvoor!"

Patricia

"Bij Aafke ervaar ik een gevoel van thuiskomen, omdat ik me zo begrepen voel. Dit geeft mij veel rust. Ik heb nu meer contact met mijn eigen basis en inzicht in mijn patronen en valkuilen."

P.